Lancia Ypsilon 2025

Liten designperle i Milanos gater.

Lancia Ypsilon 2025 5

Foto: Lancia

Denne er aller sist ut i porfolioen til Stellantis-gruppen, og bilen på bildene her, er den kommende superminien fra Lancia. Som du sikkert har hørt om. Hvis ikke, kommer en kort brief her.

Lancia tilhører biladelen i Italia, og ble grunnlagt av Vincenzo Lancia i 1906. De var først med mye, som selvbærende karosseri, femtrinns girkasse og elektrisk anlegg, og de har en merittert racing- eller skal vi si rally-historie. Hvem kan glemme lyden av en Lancia Stratos illsinte V6-er fra Ferrari. En bil som vant rally tre år på rad på midten av 70-tallet.

Sjekk baklyktene på Lancia Ypsilon på bildene, de er nesten en tro kopi av baklyktene på en Stratos. Foto: Lancia

Det blir neppe noe rally på den kommende Ypsilon, som tar over for den eneste bilmodellen Lancia har produsert de siste årene. Den helelektriske Ypsilon debuterer trolig i løpet av året, som en femdørs supermini i samme støpeform som Peugeot e-208 og Opel Corsa e.

Bilden er fra en reklamevideo Lancia nylig gjorde i Milano, hvor man kan se den kompakte femdørs bilen kjøre rundt i Milano, med Duomoen som en naturlig kulisse.

Foto: Lancia

Designet ser ut til å være delvis inspirert av Lancias designkonsept Pu+Ra HPE, som gir Ypsilon en skarpere profil enn for eksempel en Corsa-e.

Ypsilon skal bygges på den samme e-CMP plattformen som Corsa-e og e-208, som trolig betyr 156 hk fra en frontmontert elektromotor, og et batteri på 54 kWt.

Foto: Lancia

Lancia har alltid vært mer luksus enn Fiat og Volkswagen, og har gjerne brukt tykt skinn og alcantara for å skape premium-følelsen som skiller dem fra en Fiat. Ypsilon blir neppe noe unntak. Den blir til å begynne med levert i en begrenset serie på 1906 biler, kalt Edizione Limitata Cassina, i et samarbeide med den berømte møbelprodusenten fra Meda.

Foto: Lancia

Infotainment-systemet kalles  S.A.L.A (Sound Air Light Augmentation), og betyr enkelt sagt at to skjermer og lysdetaljer kan konfigureres for å skape en ønsket atmosfære med lyd, lys og klimainnstillinger.

De foreløpige bildene av interiøret, mer enn antyder at Ypsilon vil skille seg kraftig fra interiøret i en Corsa-e eller Jeep Avenger for den del. Et eget panel for klimainnstillinger, og et skinnkledt fat som fungerer som ladeplate for mobilen, for eksempel.

Når Ypsilon lanseres, vil den gå rett inn i det viktige markedet for kompakte biler, la oss håpe den ikke blir eksklusiv for hjemmemarkedet. Slikt den Fiat Panda-baserte Ypslion-modellen har vært til nå.

Les også Ny MINI Cooper dobler rekkevidden Neste generasjon får mer kraft og går mye lengre.
Les videre
Exit mobile version