Tesla har den siste tiden gjort flere grep for å øke interessen for sitt kontroversielle Full Self-Driving (FSD) system. I mars tilbød selskapet en måned gratis prøveperiode av FSD til alle sine eiere i Nord-Amerika, samtidig som de kuttet prisen på pakken fra $12 000 til $8 000, eller $99 per måned for abonnementsmodellen.
Dette priskuttet går imot hva Elon Musk tidligere har sagt, nemlig at prisen på FSD ville øke etter hvert som systemet ble bedre. Likevel valgte Tesla å kutte prisen kraftig samtidig som de lanserte den nye versjonen v12 av FSD, som har blitt omtalt som et betydelig steg fremover.
Nå viser derimot data fra kredittkortbruk at under 2 prosent av de som prøvde FSD gratis endte opp med å kjøpe eller abonnere på tjenesten etter prøveperioden. Tallene kommer fra YipitData, som har sett på kredittkortdata fra omtrent 3500 Tesla-eiere som deltok i prøveperioden.
Men selv om andelen som valgte å beholde FSD etter prøveperioden er lav, er den faktisk stigende. Konverteringsraten på litt under 2 prosent den 5. mai var faktisk kraftig opp fra bare 1 prosent 29. april, mens den igjen var nære 0-tallet den 11. april. Dette kan indikere at flere blir overbevist om verdien av FSD etter hvert som de prøver det ut. Hvis trenden fortsetter, og man for eksempel når en konverteringsrate på 10% innen slutten av juli, vil det bety en god del penger for Tesla, gitt den fortsatt høye prisen på FSD-pakken.
Elon pusher FSD
Elon Musk ser ut til å være svært ivrig etter å demonstrere FSD for kundene. Han har blant annet bedt Tesla-ansatte som leverer ut biler om å gi en FSD-demonstrasjon ved hver eneste levering. Dessverre har vi i norsk presse foreløpig ikke hatt mulighet til å teste FSD, da Tesla ikke har rullet ut de ekstra funksjonene som gjør det hensiktsmessig å aktivere noe utover grunnleggende Auto Pilot.
Tross den lave umiddelbare interessen, er det tydelig at Tesla satser hardt på å få flere kunder til å ta i bruk FSD. Med stadig forbedringer av systemet og aggressive salgsfremstøt, gjenstår det å se om selskapet lykkes med å overbevise kundene om at FSD er verdt prisen. I USA har det tross alt noe for seg, selv om sjåførene også der må holde minst en hånd på rattet.
De gradvis økende konverteringsratene gir i hvert fall en indikasjon på at stadig flere ser verdien i Teslas mest avanserte førerassistentsystem. Men veien mot en bred aksept blant kundene ser ut til å være lang, og Tesla har fortsatt en jobb å gjøre med å bevise FSD-systemets verdi for pengene.
Hva er Tesla FSD?
Tesla Full Self-Driving (FSD) er den mest avanserte versjonen av Teslas Auto Pilot; en avansert førerstøttefunksjon, som gir mer aktiv veiledning og assistert kjøring. Til tross for navnet foregår alt under aktiv overvåkning av sjåføren. Auto Pilot hjelper med styring, akselerasjon og bremsing i trafikken, og tar hensyn til andre kjøretøy og fotgjengere innenfor samme kjørefelt. FSD gir funksjoner som går utover grunnleggende Autopilot, inkludert navigasjon på bygater, i svinger og rundkjøringer.
Nyeste versjon av FSD heter v12.3, som skal gi en mer menneskelig kjøreopplevelse. Men den har fortsatt en lang vei å gå til full autonomi. I mellomtiden har det bygget seg opp misnøye – og i noen tilfeller søksmål – blant kunder, som føler de har betalt for en tjeneste de ikke har fått.
Her til lands har ikke FSD blitt rullet ut med noen funksjonalitet av betydning, og kunder vil ikke ha veldig stort utbytte av å oppgradere fra den mest grunnleggende Auto Pilot-utgaven.
Kilder: