Kia EV9: Stor og sofistikert

Den heftige 7-seteren Kia EV9 har plass til voksne i alle sine seter. Den kommer hit etter sommeren.

Kia EV9 2 cropped

Tirsdag formiddag ble vi vitne til en digital lansering av den store familie-SUV-en Kia EV9. Bygget på Kia og Hyundais EGMP-plattform, som vi har store forventninger til.

Kantet men avrundet

Det spesielle utseendet forener på kontrastfullt vis harde linjer i retrostil med futuristiske, avrundede former. Kia EV9 er en stor SUV, med kantete og høye hjulbuer. Men de lave og lange stigbrettene gir likevel et inntrykk av lavt tyngdepunkt. Litt merkelig, men ganske elegant, spør du oss.

Ny «tigernese»

«Tigernesen» som Kia er kjent for er videreutviklet til det Kia selv kaller et «tigerfjes». Fronten har et bredere uttrykk enn vi er vant til derfra, og det elegante, digitale lysmønsteret som på «grillen» er med på å kommunisere et moderne formspråk. Kia har til og med bevart detaljene på konseptbilen, hvor lyspiksler dukker opp fra baksiden av karosserifargen – og ser ut til å komme fra under lakken!

Ikke selvmordsdører

Noe som ikke er tatt med videre fra konseptbilen er, som kjent, «selvmordsdørene» bak. EV9 får helt vanlige dører, hvor alle dører slår samme vei. Dermed har bilen B-stolper som de fleste andre biler, og vi kan se for oss at den ikke ville blitt stiv og stabil nok uten.

Les også Tvillingen er enda råere! Hva får du når du tar "Årets bil", gir den et nytt og mer sportslig karosseri, et større batteri og et bedre lydanlegg? Møt Kia EV6 GT Line!

Selvkjøring nivå 3

Kia har tatt EV9 et steg nærmere selvkjøring enn tidligere elbiler derfra. Den er nemlig klargjort for autonomi på nivå 3 der loven tillater det, det betyr at du faktisk kan slippe rattet. Highway Driving Pilot (HDP) cruiser egenhendig på motorvei, og skifter fil når den trenger. Dette gjelder for GT Line-utgaven.

Å slippe rattet helt er ennå ikke lov i Norge, men blant annet har Tyskland begynt å åpne for det.

Kia EV9 har fått nyeste versjon av parkeringsassistenten Remote Parking Assist (RSPA), som nå er i versjon 2. Det betyr at den kan lukeparkere mens du selv står på utsiden.

Foto: Kia

Oppgradering etter kjøp

Noe annet som er nytt, er muligheten for å oppgradere en del av utstyret etter kjøp. For eksempel pikselbelysningen i front, som er ekstrautstyr, men som kan kjøpes og aktiveres i etterkant av bilkjøpet.

Dette fordi hardvaren allerede er installert. Dette minner om hva Tesla allerede tilbyr, hvor man i de mest grunnleggende variantene av Model 3 og Model Y ikke får varme i rattet, men faktisk kan bestille og aktivere det med en oppgradering i appen.

Fremtidige oppgraderinger av bilen kan skje gjennom luften (OTA).

Reverserbar strøm

Som hos EV6 og Niro EV får EV9 såkalt Vehicle-to-Load. Det betyr at du kan drive elektriske apparater direkte fra bilen, inntil ca. 3,5 kW total last. I fremtiden vil vi nok også se Vehicle-to-Grid, som betyr at strømmen kan sendes tilbake i strømnett og slik sett beskytte eieren mot strømbrudd, eller å forsyne deg med strøm når den er på sitt dyreste. For så å lades opp igjen når strømmen er billigst.

Svingbare seter

Heldigvis Kia tatt med den kule detaljen fra konseptutgaven, med at andre seterad kan dreies 180 grader, slik at baksetepassasjerene kan vinkles mot hverandre. Dermed slipper de i bakerste rad å føle seg ekskludert fra resten av gjengen. Heftig!

Romslig!

Det vi likevel legger merke til, er at bakdørene er nesten like lange som frontdørene. Kia har nemlig tenkt på at alle skal ha god plass her. Blant annet har man makset ut akselavstanden til 3,10 meter på den 5,01 meter lange og 1,98 meter brede bilen. Siden gulvet er flatt hele veien, har alle god plass til beina, og høyden på 1,755 meter gjør også at du slipper å stange i taket. Taket holder seg dessuten flatt helt bort til bakerste seterad.

For å gi best mulig plass i førerhuset har Kia valgt en skjermløsning som ikke er som et nettbrett som stikker ut og nedover, men snarere en lang skjerm som går i ett med dashbordet. Som dessuten er grunt, slik at ikke masse plass forsvinner innunder frontruten.

Det endelige resultatet er at den 5,01 meter lange sjuseteren har plass til voksne mennesker i alle setene. Dette ble demonstrert av en 182 cm høy mann, som uproblematisk fikk plass i de bakerste setene. Her er også vektlakt komfort for alle passasjerer, med både varme og kjøling også i bakseteradene.

Foto: Kia

God rekkevidde

EV9 er, tross det kantete utseende, avrundet der det gjelder, for aerodynamikkens skyld. Den har vært testet flittig i vindtunnel, for å til slutt ende med en rekkevidde på inntil 541 km (WLTP) for utgaven med tohjulstrekk. Vi fikk derimot ikke vite hva firehjulstrekken havner på, men vi kan nok forvente å så vidt se 500-tallet her også.

Lading går også raskt unna: 15 minutters lading gir inntil 239 km, takket være 800-volts ladeteknologi, og dessuten forvarming av batteriet.

Angående pris og lanseringsdato

Kia kunne fortelle oss at EV9 vil lanseres i Sør-Korea i løpet av andre kvartal, mens Europa får bilen i andre halvår. Altså etter sommeren. Priser er ikke fastsatt ennå, de vil vente litt lenger mens de følger med på hvor verdensøkonomien går, og hvordan prisene i bilmarkedet ellers utarter seg.

Vi vet heller ingenting om ytelse som 0-100-akselerasjon osv.

Kia EV9 kommer i utgangspunktet med to batteristørrelser, men vi forventer å kun få det største batteriet her til lands. Om vi får begge drivlinjene med 2WD og AWD vet vi ikke, men det vi satser mange penger på at det blir AWD GT Line som blir satset hardest på.

Den som orker å vente til 2025, kan glede seg til enda høyere ytelse med en egen GT-utgave.

Mer info: kia.com

Les videre
Exit mobile version