Volkswagen fortsetter tradisjonen fra Bobla og Up! lage biler til massene. Konseptbilen ID. EVERY1 gir en forsmak på det som skal bli Volkswagens billigste elbil når produksjonsversjonen kommer på markedet i 2027. Sammen med ID. 2all, som lanseres i 2026 til rundt 25 000 euro, vil den bli Volkswagens viktigste elbilsatsing de kommende par årene.
Kompakt men praktisk
ID. EVERY1 er 3,88 meter lang, 1,82 meter bred og 1,49 meter høy. Det er lite, faktisk mindre enn Polo, og plasserer den mellom Up! (3,6 m) og ID. 2all (4,05 m) størrelsesmessig. Konseptbilen drives av en nyutviklet elmotor på 70 kW (95 hk) med toppfart på 130 km/t og en rekkevidde på “minst 250 kilometer”. Innvendig gir den plass til fire personer og et bagasjerom på ganske romslige 305 liter.
Avansert teknologi
ID. EVERY1 bygger på den nye MEB-plattformen med forhjulsdrift, som også brukes i ID. 2all og ID. GTI Concept. Denne plattformen lover bedre plassutnyttelse og høyere effektivitet enn den opprinnelige MEB-plattformen med bakhjulsdrift.
Produksjonsversjonen blir den første modellen i hele Volkswagen-konsernet som får en helt ny og kraftig programvareplattform. Volkswagen lover at dette gjør det mulig å oppdatere bilen med nye funksjoner gjennom hele dens levetid. For første gang vil konsernet også la kundene tilpasse bilen i etter kant av kjøp. Dermed er det ikke bare førstegangskjøperen som kan velge utstyr, men også de som handler bilen brukt i etterkant. Eller om det er noe utstyr du angrer på at du valgte eller bortvalgte, så skal dette kunne justeres i etterkant. Vi vil gjette på at det er noe begrenset hva slags utstyr som kan ettermonteres, men det blir spennende å se.
Innovativt interiør
Interiøret inneholder flere innovative teknologiske elementer. En liten, belyst og avtakbar Bluetooth-høyttaler er plassert mellom føreren og passasjeren foran. Det betyr at du kan ta med deg musikken ut av bilen, om du for eksempel parkerer ved siden av en park og har lyst til å ta en piknik.
Midtkonsollen er festet på en skinne, slik at den kan skyves bakover eller trekkes fremover alt ettersom. En hylleplate kan trekkes ut og brukes til ulike formål.
Passasjersiden i dashbordet er fleksibel, med en skinne til å feste nettbrett på, eller man kan montere en hylle som fungerer som bord. De digitale instrumentene er integrert midt på dashbordet.
Endelig skikkelige knapper!
Endelig ser det ut til at Volkswagen har skrotet de haptiske knappene rundt i kupeen, til fordel for ekte knapper. Et smart trekk, all den tid Volkswagen har fått mye pes for konseptet sitt, med treg touchfunksjonalitet som ikke fungerer etter hensikten.
Det to-eikede rattet er avflatet både oppe og nede, og knappenes firkantede form går igjen andre steder, som i knappen for innstilling av sidespeilet i førerdøren.
Passasjersetet foran og baksetene kan felles på flere måter og tilpasses ulike transportsituasjoner, inkludert en egen konfigurasjon for kjæledyr ifølge pressemeldingen, men detaljene rundt denne funksjonen er ikke nærmere beskrevet. Tekstilene er hovedsakelig laget av resirkulerte materialer.
Karakteristisk design
Med ID. EVERY1 har Volkswagen tenkt design. De store 19-tommers felgene og tydelig utformede overflater gir både stabilitet og et hissig uttrykk. Det “smilende” frontpartiet ser tiltalende ut, mens taket som er trukket inn på midten er et spesielt trekk. Det tredje bremselyset er integrert i fordypningen midt på taket.
Volkswagen ID. EVERY1: Pris og tilgjengelighet
Med en forventet startpris på rundt 20 000 euro (ca. 230 000 kroner) før avgifter, forventer vi at norsk pris på ID. EVERY1 blir alt fra 200 000 til 250 000 kroner avhengig av utstyrsnivå og eventuelt batteristørrelse.
Mer info: volkswagen.no