Det var en varm, solrik dag i Rovinj i Kroatia, og perfekte forhold til å testkjøre den kommende Ford Mustang Mach-E GT. Den mer sportslige utgaven av Mach-E, som vi vet mange har ventet på. Da vi kom frem, sto det rekke og rad med biler, i fargene lys oransje (Cyber Orange) og kongeblå (Grabber Blue). Journalisten syntes oransje var tøffest, og gikk enkelt og greit for den.
Lik men forskjellig
Ved første øyekast er GT-versjonen veldig lik standardutgaven. Karosseriet er tross alt det samme. Men gå litt nærmere etter i sømmene, og du ser for det første at «grillen» har blitt frisket opp. Den er svart og blank, med et mønster som gir et kult dybdeinntrykk, hvor fronten på standardutgaven er i bilens farge og gir et flatere utseende.
Felgene er også nye, og har vokst fra 19 til 20 tommer, med piggformede eiker. Og på baksiden er mustang-hingsten erstattet med GT-bokstavene.
Innvendig har Mach-E GT blant annet fått nye seter, med bedre sidestøtte. De er ikke fullverdige «bøtteseter», men er meget behagelig og stabile å sitte i. Trukket med semsket, ventilert kunstskinn, som bør være enkelt å tørke flekker av. Også innsiden av dørene er trukket i semsket stoff.
Nesten 500 hester
Og skulle du virkelig ønske å tyne bilen for hva den er verdt, vit at den har 487 kraftige mustang-hingster under panseret, og 0-100 km/t flyr unna på 3,7 sekunder! Det er styggfort, takket være en kraftigere motor foran. Denne gir også bedre balansert kraft mellom foran og bak på bilen, og dermed lavere risiko for å skli ut med rumpa midt i en sving. Kostnaden er at oppgitt rekkevidde har sunket fra standardversjonens 540 kilometer (WLTP) til «bare» 500.
Du får kun tilgang til alle hestekreftene i fem sekunder av gangen (såkalt boost-modus), men ettersom du da allerede er godt opp mot 150 km/t, så kan man vel si det holder…
Adaptiv demping
For at kjøreegenskapene skal matche ytelsen på Mustang Mach-E GT, har understellet fått viktige forbedringer. For det første er bakkeklaringen på GT-utgaven senket med 1,7 cm og er dermed på 12,8 cm. Dermed har den enda lavere tyngdepunkt, og man skal vel derfor bruke litt godvilje for å kunne kalle den en SUV.
Videre har Mach-E GT fått MagneRide luftdempere, som nå er en opsjon på samtlige Mustang-modeller. Dempesystemet jobber aktivt, og gjør bilen i stand til å hele tiden overvåke veigrepet og respondere ut ifra underlag og kjørestil.
Én, to, kjør!
Landskapet langs landeveien i Rovinj er virkelig et praktfullt syn. Idet jeg cruiser bortover, lar jeg synet av skoger og daler omfavne meg, mens jeg later som jeg i Bond-filmen GoldenEye idet jeg iler nedover de svingete veiene. Og med den nydelige lyden av B&O-anlegget som masserer sjelen, mens subwooferen rister tak i kroppen. Øyeblikket kunne knapt vært mer perfekt.
Mach-E GT er stivere enn de fleste, men den gir en komfortabel kjøretur. I Utemmet-modus får man en fantastisk følelse av å være tilkoblet underlaget, og styringen responderer mye bedre på underlaget enn den vanlige Mach-E.
Stille-modus har null regenerering, og bilen ruller nærmest uendelig bortover veien. Deilig.
Høy trygghetsfølelse
Kjøreegenskapene til Mach-E GT er mye bedre enn den originale (som slettes ikke var dårlig), og jeg føler meg aldri utrygg bak rattet. Bilen biter seg virkelig fast uansett, og alle kreftene man får ved å klemme inn gassen kan faktisk være med på å gjøre bilen tryggere. Man ønsker å bruke kortest mulig veistrekning for å komme forbi en treig medtrafikant, og dessuten hender det innkjørselen på motorveien er litt kort. Da er det godt å kunne raskt komme opp i samme hastighet som de andre bilene, slik at man ikke utgjør en farlig hindring for noen når man svinger inn i kjørefeltet.
Med andre ord vil jeg påstå at kjøreegenskapene til Mustang Mach-E GT kommer godt med, også når man kjører etter norske forhold og fartsregler.
Også GT er en familiebil
Mustang Mach-E er en familiebil tvers igjennom, og siden GT-versjonen har alt grunnversjonen har, så er den også som skapt for å ta med pikkpakket og dra til fjells med familien. Det er god plass i baksetene til barnestoler, og også voksne sitter godt der bak. I tillegg er det nok bagasjeplass for de fleste. Drøyt 400 liter bak, i tillegg til over 80 liter i «frunken». Har du stor barnevogn, gjelder det å pakke smart, men ellers tror jeg man skal klare seg fint.
En mer grundig test av Ford Mustang Mach-E GT vil vi komme tilbake til senere. I mellomtiden kan du lese vår test av Mustang Mach-E Long Range AWD, og ikke minst lydanlegget fra Bang & Olufsen – som er ekstrautstyr på originalen, men standard på GT.
Ford Mustang Mach-E GT: Pris og tilgjengelighet
Der hvor Mustang Mach-E Long Range AWD koster 576.000 kroner med Teknologipakke som inkluderer B&O lydanlegg og 360-kamera, så koster Mach-E GT 645.000 kroner. Panorama soltak koster 12.500 kroner i tillegg, og ønsker du en annen farge enn svart, blir det ytterligere noen kroner.
Bilen kan bestilles nå, og de første forventes å leveres ut første kvartal 2022.
Mer info: ford.no