Elektriske Renault 5 på vintertesting i Sverige

Renault forbereder seg på lanseringen av den nye R5-elbilen neste år, og gjennomfører nå hard testing under tøffe skandinaviske forhold.

Elektriske Renault 5 på vintertesting i Sverige 4

RENAULT VISION - FORMAT CARRE

Renaults kommende elbil, Renault 5, vil erstatte ZOE i samme størrelsesklasse. Denne nye elbilen bygger på en helt ny elbil-plattform kalt CMF-B EV, som er 30% billigere å produsere enn ZOE-plattformen. Årsaken til den lavere produksjonskostnaden er at den nye plattformen er basert på Clio-plattformen for forbrenningsmotorer.

Chassiset, infotainmentsystemet og assistentsystemene er stort sett identiske, men chassiset har blitt tilpasset batteriets lavere tyngdepunkt for å optimalisere bilens kjøreegenskaper.

Den nye CMF-B EV plattformen (Foto: Renault)

Gjenbruk og vektreduksjon

I den nye modellen vil 70 prosent av komponentene fra bensinversjonene av Clio og Captur bli gjenbrukt. I tillegg bruker bilen den samme typen elmotor som man finner i Megane E-Tech, en motor som er helt fri for sjeldne jordmetaller. Motoren har også blitt 20 kg lettere ved å kombinere moduler for DC-omformere, lading og kraftfordeling.

Forbrenningsmotor erstattes av elmotor (Foto: Renault)

Batteriet er plassert på innsiden av plattformen for ekstra beskyttelse. Som en bonus gjør dette understellet stivere, samtidig som akustikk og kjøreglede forbedres, sier Renault. Batteripakken har fire store moduler i stedet for 12, slik som i dagens Zoe. Dermed reduseres vekten med 15 kg, i tillegg til at rekkevidden forlenges.

Det lettere og forenklede batteriet (Foto: Renault)

Vintertesting

Akkurat nå utføres tester for å sjekke at alt fungerer som det skal. I Arvidsjaur, i nord-Sverige, ruller prototyper forkledd som Renault Clio. Der tester de alt fra oppvarming, avising og avriming. De sjekker også at bremsene, støtdemperne og ESC (Electronic Stability Control) fungerer på vinterføre.

Testene som gjennomføres på rullende chassiprototyper vil hjelpe oss med å bekrefte nye valg som er tatt når det gjelder komfort og håndtering på den kommende elektriske Renault 5. Uten å avsløre for mye, er de tidlige testkjøringene en klar indikasjon på at bilen er en verdig etterfølger til Megane E-Tech, med den beste ytelsen i sin klasse, det forteller sjefsingeniør Jérémie Coiffier.

Verdenspremieren for den elektriske Renault 5 er planlagt til 2024.

 

Les videre
Exit mobile version