Denne tror vi kommer til å selge i bøtter og spann. Skodas kommende Enyaq iV er nylig lansert, og nå vet vi mer om det som blir Skodas første el-SUV.
Den er bygget på Volkswagens skalerbare MEB-plattform, som vil danne grunnlaget for flere modeller fra VW – SUV-en ID.4 -, Seat el-Born og Skoda, og her er akselavstanden strukket til 2765 mm, sllk at bilen er blitt 4,65 m lang. Til sammenligning er VWs ID.3 4,26 m lang.
Det betyr at Enyaq iV vil konkurrere med elbiler som Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E, og VWs kloning på samme plattform, ID.4.
Familie-SUV
Bilen vil få både Apple CarPlay og Android Auto, og man kan styre lyden i Canton-anlegget med 10 høyttalere, fra den store 10- eller 3-tommers berøringskjermen i midten.
Enyaq iV vil komme med bakhjulsdrift, eller firehjulsdrift, og med ulike batteripakker. Den enkleste utgaven med bakhjulsdrift og 148 hk, får en batteripakke på 55 kWt, og en rekkevidde på 340 km. Neste hakk opp er en bakhjulsdrevet utgave med 62 kWt batteripakke og 180 hk, som øker rekkevidden litt til 390 km.
Det vil også bli laget en med bakhjulsdrift og 204 hk, og her gir batteripakken på 82 kWt sjenerøse 500 km rekkevidde.
4WD
I Norden vil nok utgavene med firehjulsdrift bli de mest etterspurte.
Enyaq iV kan trekke henger opptil 1200 kg, og bagasjeromsvolumet er oppgitt til 585 liter.
Bilen vil ikke bli tilgjengelig før tidlig i 2021, men det vil bli åpnet for forhåndsbestilling i løpet av 2020. Da kan man bestille en Founders Edition, i mørk grønn metalliklakk, med en rikholdig utstyrskombinasjon som blir eksklusiv for Founders Edition.