Den aldeles praktfulle ë-C4 er et av de beste kjøpene i kompaktklassen. Men nå kommer den større ë-C4 X som lover samme enestående kjørekomfort, men mye bedre innvendig plass. Den kommende ë-C4 X, som kan bestilles allerede til høsten, er 4,6 meter lang og har mye større bagasjerom enn ë-C4 har. Hele 510 liter, og en praktisk lasteluke som gjør lastingen enklere.
Drivlinjen med 136 hk på forhjulene kjenner vi fra før. Rekkevidden er oppgitt til 360 km, og ë-C4 X kan lades med inntil 100 kW, og hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter. Den kan leveres med 11 kW ombordlader, og da kan man lade den hjemme med veggboks, på fem timer i følge Citroën.
– Vi gleder oss til å introdusere enda en elbil fra Citroën i det norske markedet. Den kompletterer modellutvalget vårt som nå strekker seg fra lille AMI via ë-C4 og ë-C4 X til vår C5 Aircross SUV – og helt nye C5 X som vi lanserer rett over sommeren. Det gir oss det mest konkurransedyktige modellutvalget fra Citroën på svært mange år, sier merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen, Ole S. Nedenes.
Citroën sier at de har oppdatert infotainmentsystem MyCitroën Drive Plus, som blir konfigurerbart med bedre grafikk og et tydeligere grensesnitt.
Kjørekomforten regner vi med blir klasseledende, fordi bilen får det demperoppsettet som vi allerede kjenner, med Progressive Hydraulic Cushions og Citroëns superkomfortable seter foran og bak.
Den blir også utstyrt med varme i for- og bakseter, ratt og frontrute.
Citroën ë-C4 X kan bestilles til høsten og de første bilene kan leveres rundt årsskiftet. Prisen vil legge seg litt over ë-C4, og den blir tilgjengelig i flere utstyrsversjoner.