På den store CES-elektronikkmessen i Las Vegas presenterer Volkswagen ID.-familiens kommende flaggskip, ID.7, som opprinnelig ble vist i Kina i 2022 under kodenavnet ID.Aero.
Selv om Volkswagen den gang la opp til global tilgjengelighet, fryktet vi likevel at ID.7 kun ville komme på markedet i de Øst-Asiatiske landene, hvor lange sedaner er svært populære. Men med dagens lansering på CES er det nå klart at det er snakk om en global modell, som vil komme på markedet på tre kontinenter.
«Med den nye ID.7 utvider vi våres elektriske modellprogram til å omfatte den store firmabilsklassen. ID.-familiens nye flaggskip vil tilby teknologi og kvalitet i toppklasse. ID.7 er en av ti nye elbiler, som vi planlegger å lansere frem til 2026. Vårt mål? Å levere produkter som passer til kundenes behov i hvert enkelt segment,» sier CEO for Volkswagen Personbiler, Thomas Schäfer, i en pressemelding.
ID.7 kommer med innovativt klimananlegg
En rekke innovasjoner blri standard i ID.7 lover Volkswagen. Herunder et nytt displaykonsept med augmented-reality-head-up-display, nytt infotainmentsystem med 15″ (38 centimeter) touchskjerm samt optimert funksjonalitet og betjening av klimaanlegg integrert i infotainmentsystemets hovedmeny, samt slider under touchskjermen til justering av lyd og temperatur.
ID.7 vil kunne registrere at føreren nærmer seg bilen med nøkkelen, og vil allerede før føreren setter seg inn i bilen, begynne nedkjøling av kabinen på varme sommerdager eller oppvarming av kabinen på kalde dager.
Nydesignede «Smart Air Vents» styrer luftstrømmen, og luftventilene beveger seg dynamisk for å fordele luften over store områder i kabinen så raskt som mulig. Er det passasjerer i bilen, kan luften ledes direkte til kroppen eller ventilere kabinen indirekte. Disse funksjonene er til enhver tid synlige på det nye infotainmentsystemets touchskjerm og kan aktiveres og lagres individuelt for hver bruker.
Interaktivt kamuflasjekonsept
Den kamuflerte sedanen har et digitalt design med en unik lakk, som interaktivt lyser opp deler av bilens karosseri, forteller Volkswagen i en pressemelding.
Karosseriet er påført 40 lag med maling, hvorav noen er ledende, mens andre har isolerende egenskaper. Totalt 22 områder av bilens karosseri kan styres separat og elektrifiseres under det øverste laget med maling (elektroluminescens), slik at de lyser opp. Hvis alt dette er koblet til et lydsystem, visualiseres rytmen ved at enkelte områder belyses.
Basert på MEB
Likt Volkswagen ID.4 er ID.7 også basert VW-konsernets MEB-plattform, som er utviklet spesifikt til elbiler.
Sedanens karakteristiske egenskaper omfatter ifølge den tyske bilfabrikanten den aerodynamiske frontseksjonen og langde buede taklinjen, som både bidrar til å redusere strømforbruket og øke rekkevidden.
Luftinntak integrert i hver side av frontstøtfangeren dirigerer luftstrømmen ned langs sidene av bilen og bakover. De danner derfor et luftteppe som demper luftstrømmens flow langs sidene av bilen. Taklinjen løper helt ned til bakluken og bidrar til en lav vindmotstandskoeffisient på ID.7, som gir bilen en rekkevidde på rundt 700 km (WLTP), lover Volkswagen.»
Tilgjengelighet
Det er planen å lansere den elektriske sedanen på de tre primære markedene i Kina, Europa og Nord-Amerika, opplyser Volkswagen.
ID.7 for det europeiske markedet vil bli produsert på Volkswagen sin fabrikk i Emden, der ID.4 også produseres.