Candela C-8 går på strøm

Candelas hydrofoilbåt rekker 50 nautiske mil med Polestar-batterier.

657350 20220823 Polestar to supply batteries to electric hydrofoil boat company Candela

657350 20220823 Polestar to supply batteries to electric hydrofoil boat company Candela

Selvsagt skal også fritidsbåter elektrifiseres. Vanvittige drivstoffpriser kan være med på å presse fram enda mer elektrifisering av båter. Ikke bare ferger og persontransport, men også småbåter som denne. Svenske Candela lanserte sin første elbåt i 2019, og nå skal Polestar levere batteri- og ladesystemer til Candelas elektriske hydrofoilbåter.

Båter som denne bruker hydrofoiler montert under skroget, som løfter båten opp i fart, og reduserer støyen og ikke minst forbruket – så mye som 80 prosent – sammenlignet med vanlige skrogbåter.

Candela C-8

Gustav Hasselskog, som startet Candela i 2014, og er administrerende direktør, sier at Polestar er en drømmepartner for dem. -Mens elektrifisering av biler har kommet langt de siste årene, har marinesektoren hengt etter. Å kombinere vår effektive hydrofoilteknologi med batterier med høy kapasitet fra Polestar, betyr at vi sammen kan fremskynde bruken av elektriske båter på massemarkedet.

Polestar 2 battery pack

Med Polestars batteripakke, skal en Candela C-8 rekke hele 50 nautiske mil (93 km) med en fart på 22 knop (40 km/t). Candela sier også at deres Candela C-POD, en elektrisk podmotor, er opptil 400 prosent mer effektiv enn andre båtmotorer.

Polestars batteripakke blir også å finne i en taxibåt-utgave av C-8 kalt Voyager, og den elektriske fergen P-12, som blir selskapets første kommersielle fartøyer med elektrisk hydrofoilteknologi.

657352 20220823 Polestar to supply batteries to electric hydrofoil boat company Candela
Les videre
Exit mobile version