Selvsagt skal også fritidsbåter elektrifiseres. Vanvittige drivstoffpriser kan være med på å presse fram enda mer elektrifisering av båter. Ikke bare ferger og persontransport, men også småbåter som denne. Svenske Candela lanserte sin første elbåt i 2019, og nå skal Polestar levere batteri- og ladesystemer til Candelas elektriske hydrofoilbåter.
Båter som denne bruker hydrofoiler montert under skroget, som løfter båten opp i fart, og reduserer støyen og ikke minst forbruket – så mye som 80 prosent – sammenlignet med vanlige skrogbåter.
Gustav Hasselskog, som startet Candela i 2014, og er administrerende direktør, sier at Polestar er en drømmepartner for dem. -Mens elektrifisering av biler har kommet langt de siste årene, har marinesektoren hengt etter. Å kombinere vår effektive hydrofoilteknologi med batterier med høy kapasitet fra Polestar, betyr at vi sammen kan fremskynde bruken av elektriske båter på massemarkedet.
Med Polestars batteripakke, skal en Candela C-8 rekke hele 50 nautiske mil (93 km) med en fart på 22 knop (40 km/t). Candela sier også at deres Candela C-POD, en elektrisk podmotor, er opptil 400 prosent mer effektiv enn andre båtmotorer.
Polestars batteripakke blir også å finne i en taxibåt-utgave av C-8 kalt Voyager, og den elektriske fergen P-12, som blir selskapets første kommersielle fartøyer med elektrisk hydrofoilteknologi.