Du visste det sikkert ikke, men verdens største produsent av elbiler målt i antall enheter heter verken Tesla eller Volkswagen. Navnet er nemlig BYD, et kinesisk selskap som startet som batteriprodusent på 1990-tallet. Fortsatt er de langt fremme innenfor batteriteknologi, og til den nye internasjonale utgaven av SUV-en Tang har de utviklet et helt nytt batteri de kaller Blade.
Overlegent batteri?
Kort fortalt bruker Blade-batteriet mer effektive battericeller for å få ned både volum og vekt på batteriet, mens kapasiteten bevares. Man har her klart å totalt eliminere bruken av kobolt. Og det er bra, siden kobolt er et svært kontroversielt metall forbundet med barnearbeid, og dessuten en begrenset resurs. Så skal vi heller ikke kimse av at der hvor vanlige bilbatterier kan oppnå en varmetemperatur på over 500 grader ved kollisjon, og dermed utsette bilen for stor brannfare, så hevder BYD at Blade-batteriet aldri blir varmere enn 50 grader selv når det sprekker. Du er med andre ord garantert mot elektrisk brann ved sammenstøt.
Utfordrer Audi e-tron
BYD Tang er en voksen SUV, på størrelse med den største Audi e-tron. Prisen på drøyt 600.000 kroner blir omtrent som Audi e-tron 50 Advanced Business og har tilsvarende utstyrsnivå. Men mens batterirekkevidden på e-tron 50 er knapt 350 km, får BYD Tang 500 km etter samme målestandard (WLTP). Går du opp på e-tron 55 får du rundt 450 km, og prisen blir da også godt over 700.000 kroner.
Der hvor BYD trekker det korteste strået, er på hurtiglading. Der hvor Audi e-tron støtter hurtiglading på opptil 150 kW, så stopper BYD Tang på 80 kW. Forvent å ta en 40 minutters minutters matpause mens bilen lader fra 20 til 80 prosent.
Kun premium utstyrsnivå
BYD Tang ønsker altså å tilby en e-tron 55-konkurrent til prisen av en e-tron 50. Den kommer bare med ett utstyrsnivå; nemlig fullspekket. I tillegg kan du betale ekstra for tilhengerfeste og vinterhjul.
Når bilen kommer til Norge, blir understellet rustbehandlet slik at bilen tåler de tøffe norske vintrene. Vi blir også lovet at 90 prosent av reservedelene til enhver tid vil være på lager, slik at service ikke tar noe lenger tid med BYD enn med andre biler.
Ser bra ut
Jeg var og så bilen tidligere i dag, der den sto utstilt hos Østerås Bilsenter. Det vil si, det var en prototype og det ble dermed ikke tilbudt noen prøvekjøring. Men skal jeg dømme ut ifra utseendet, så står ikke inntrykket noe tilbake fra andre seriøse SUV-er. Men det er selvsagt lite verdt, bilen må testkjøres før man kan si noe mer.
Det er god plass, også i bagasjerommet. Skulle bare mangle, det er som sagt en stor SUV.
Interiøret så ålreit ut, men det skal uansett oppgraderes til noe bedre før bilen lanseres. Kupeen er romslig, og infotainment-systemet er sentrert rundt en stor skjerm. Som kan stå både vertikalt og horisontalt.
Bra lydanlegg?
Vi blir lovet at lyden skal være bra. Men hvem som faktisk produserer anlegget, visste ikke selgeren på nåværende tidspunkt. Så om det står Harman Kardon, Bose eller noe annet på det endelige lydanlegget, vil tiden vise.
Det jeg kunne se, var at bilen hadde høyttalerelementer plassert i dørene foran og bak, med diskanter på hver side av dashbordet og en fulltone senterhøyttaler. Denne har vist seg å være viktig for å gi et best mulig stereoperspektiv fra noe så vanskelig som en bilkupé. I tillegg sitter en subwoofer i bagasjerommets venstre side, om den er 8 eller 10 tommer var litt vanskelig å se. Jeg så bare grillen.
Tøft salg
Når kinesiske BYD kommer til Norge, er det altså med full servicedekning rundt i landet. Importøren RSA er ingen smågutt, med andre merker som Fiat, Suzuki, Alfa Romeo og Jeep på menyen. BYD er da også verdens største elbil-produsent, så i teorien skulle Tang kunne bli en suksess. Hvis den viser seg å være både holdbar og god å kjøre.
Det kan likevel bli et tøft salg, ettersom prisen blir omtrent den samme som Audi e-tron 50, men med rekkevidden til e-tron 55 – og litt til.
Det blir spennende å se.
Mer info hos importøren.