45 år etter den første 7-serien, er den nye helelektriske BMW i7 offisielt lansert, og du kan bestille den allerede i dag. Størrelsen og prisen er naturligvis i luksusklassen, og det er liten tvil om at BMW gjør som de gjorde for 45 år siden: Sikter seg inn på markedet for S-klassen til Mercedes-Benz. Eller i Mercedes EQS for å være mer presis.
Markedet for en sedan på 5,4 meter er ikke veldig stort, og var lenge dominert av S-klassen, men nå som ‘hele verden’ går elektrisk, er det ikke mange andre utfordrere i luksussegmentet for en sedan som dette.
– Med den nye generasjonen BMW 7-serie befester BMW sin posisjon og offensiv i det øverste premiumsegmentet, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge. Som også forteller at Europa er første marked ut for i7, som produseres på samme produksjonslinje i Dingolfing, Tyskland, som den kommende generasjonen 7-serie med stempelmotorer.
Med en akselavstand på 3215 mm, kan man forvente rikelig med plass, også baksetet. Selve bilen er 5,4 meter lang og 195 cm bred, men en høyde å 154 cm er den nok lettere å komme seg inn og ut av enn en Porsche Taycan.
Kinosal
BMW forteller om mye av teknologien. Den får for eksempel BMW åttende generasjon iDrive med pekeskjerm og omfattende oppkobling, men også koselys innvendig, krystallglass oå utvendig posisjonslys, kjørelys og blinklys, og BMWs Matrix LED-lys foran.
Siden det er limodimensjoner over baksetet, kan en i7 også utstyres med BMWs 31 tommers skjerm i 32:9 panoramaformat med 8K-oppløsning. Som gir passasjerene i baksetet sin egen, private kinosal.
Den romslige BMW-en kan selvsagt leveres med Bowers & Wilkins Surround Sound System, anlegget med rumperistere og høyttalere i taket. Som har såkalt 4D-teknikk, 18 høyttalere og 655 watt effekt tilgjengelig.
Bilen kan også leveres med totone lakk og automatisk åpning og lukking av dørene, mens panoramasoltak og skinninteriør er standard.
To utgaver av i7
Aller først ut er i7 xDrive 60 med firehjulsdrift fra en elektrisk motor på foran på 190 kW/258 hk, og en bak på 230 kW/313 hk. Altså en samlet effekt på 400 kW/544 hk, som er tilsvarende det en i4 M50 har.
i7 xDrive 60 klarer 0-100 km/t på 4,7 sekunder, mens toppfarten oppgis til 240 km/t.
Den har et oppgitt WLTP-forbruk på 18,4 kWt til 19,6 kWt, og en rekkevidde på 590 – 625 km, fra et 101,7 kW batteri.
Batteriet kan AC-lades med 11 kW, fra 10 til 100 % på 9,5 timer. På en hurtiglader kan den ta i mot opptil 195 kW, som kan gi en ladetid på 34 minutter, fra 10 til 80 % kapasitet, og 10 minutter lading kan gi opptil 170 km med rekkevidde.
Den andre modellen lanseres in 2023. Da kommer flaggskipet blant BMWs batterielektriske utgave av i7, nemlig M70 xDrive.
Her snakker vi over 600 HK og over 1000 Nm dreiemoment. Som er nok til å få 0-100 km/t under 4 sekunder.
Mens bestillingene av i7 xDrive60 kan gjøres allerede i dag, lanseres ikke bilen hos forhandlere i Europa før i november 2022. Startprisen er oppgitt til 1.169.000 kr i Norge, mens BMW i7 M70 xDrive estimeres til 1.399.000 kr.
Det er priser uten mva, altså slik avgiftsbildet på elbiler ser ut i dag i Norge.