Den kompakte iX1 xDrive30 og Volvo XC40 er blant de beste kompakte SUV-ene vi har testet. Tross at de ikke er uten utfordrere. Men de ser ikke særlig sportslig ut og det kantede designet flørter heller ikke med følelsene til kjøperne, vil vi tro.
Da har vi større tro på den nye BMW iX2 xDrive30 appell, som med sitt klare coupe-preg, har større appell til de som også kjøper bil med hjertet.
Den er basert på drivlinjen til den aldeles utmerkede iX1 xDrive30, og innvendig er alt gjenkjennbart, med den samme høyt plasserte skjermen med BMWs nye operativsystem 9.
De to elektromotorene driver hver sin aksling, og har en samlet effekt på 230 kW/313 hk og et dreiemoment på 494 Nm. Det gir friske ytelser med en akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t på 5,6 sekunder, og toppfarten er begrenset til 180 km/t.
Lading og rekkevidde
BMW oppgir et forbruk fra 16,3 til 17,7 kWh/100 km, som gir en rekkevidde mellom 417 og 449 km, avhengig av utstyr og vekt. Alt sammen er WLTP-tall, og alle vet at disse tallene vil variere med fart, last, temperatiur og føre. I vår test av iX1 xDrive30 målte vi forbruket til 18,2 kWt/100 km, men det var i minusgrader og på vinterføre.
iX2 har fått en ny funksjon BMW kaller Max Range, som kan øke rekkevidde med opptil 25 prosent ved å begrense kraft og hastighet og deaktivere utvalgte komfortfunksjoner, som de sier. Det skal bli interessant å teste i praksis.
Batteriets netto kapasitet er den samme som på iX1; 64,7 kWt, og det kan lades med 11 kW AC fra veggladeren hjemme hos deg, eller med opptil 22 kW hvis man har valgt ombordlader på 22 kW i konfiguratoren før man kjøper. En ladeøkt på 10 minutter kan gi opptil 120 km rekkevidde, i følge BMW.
Bilen har også fått den samme programvaren for optimalisert lading som ble lansert med BMW i5. Den skal gi raskere ladehastighet med en jevnere og mer jevn og avrundet ladekurve, spesielt når batteriet nærmer seg fulladet, i følge BMW.
Plug & Charge
Denne funksjonen har vi ventet på, og det er lenge siden BMW annonserte at den skulle komme til elbilene deres. Foreløpig er det bare i5 og den nye iX2 som støtter Plug&Charge, hvor man plugger inn ladekabelen, og så starter autentiseringen og ladingen automatisk. Akkurat slik Tesla-eierne har kunnet gjøre i mange år.
Foto: BMW
Som i alle elektriske BMW-er – og mange konkurrenter – kan man legge inn ladestopp i navigasjonen, så vil batteriet automatisk forvarmes for at ladeøkten blir så effektiv som mulig. Forvarming av batteriet kan også startes manuelt.
Størrelse og plass
Den nye BMW iX2 er større enn forrige generasjon X2, og er over 19 cm lengre og måler 455,4 cm fra front til bak, og den er blitt 184,5 cm bred, og 159 cm høy. Akselavstanden og sporvidden har også økt, og gitt bedre innvendig plass, blant annet i baksetet. Som har nedfellbare seterygger og skiluke.
Bagasjeromsvolumet med seteryggene oppe, er på 525 liter og større enn de 490 literne man får til rådighet i iX1. Maksimalt volum med nedfelte seterygger, er 1400 liter. Den kan også trekke henger opptil 1200 kg.
Med BMWs Operating System 9 kan passasjerene game på hovedskjermen, med mobilen, og iX2 kan leveres med Harman Kardon lydanlegg, panoramasoltak, og belyst ramme rundt grillen – BMW Iconic Glow.
Priser og levering
BMW iX2 xDrive30 har verdenspremiere på Japan Mobility Show nå i oktober og lanseres i mars 2024. Sommeren 2024 lansere også en annen elektrisk variant, uten at BMW vil avsløre noe mer, men kan vi gjette på en billigere BMW iX2 xDrive20 med bakhjulstrekk?
xDrive30 en startpris på kr. 520.000, ekskl. levering, men den kan leveres i ulike utstyrsnivåer og da starter prisene på:
- BMW iX2 xDrive30 «Charged», fra kr. 544.900 inkl. levering
- BMW iX2 xDrive30 «Charged Plus», fra kr. 579.900 inkl. levering
- BMW iX2 xDrive30 «Fully Charged», fra kr. 619.900 inkl. levering