BMW iX1 klar for bestilling

Kan bli en ny bestselger.

P90465700 highRes the first ever bmw i

P90465700 highRes the first ever bmw i

Den helelektriske BMW iX1 har vært annonsert dryppvis de siste månedene, men nå er den endelig klar for bestilling, og her er prisene og alle vitale data.

BMWs kompakt SUV stiller i samme klasse som Volvo XC40 Recharge, og erstatter dagens X1 med både fossile, hybride og en elektrisk variant. Det er naturligvis den siste som er mest interessant, og med firehjulstrekk og priser rett under 480.000 kr-  og en oppgitt rekkevidde på 413 til 438 km, kan den bli en ny bestselger i markedet.

Her er noen nøkkeldata:

Større med bedre plass

BMW iX1

Bilen har vokst sammenlignet med den utgående X1, og er 4,5 meter lang, 184,5 cm bred, og akselavstanden er strukket til 269 cm. Det gir bedre plass i baksetet, og bak der igjen, er bagasjevolumet oppgitt til 490 liter. 1600 liter om man feller ned den delbare (40:20:40) bakseteryggen.

Det er mer enn i XC40, og slett ikke verst for en bil som er 4,5 meter lang. Den kan forøvrig trekke henger opptil 1200 kilo. Hengerfeste er standard fra Charged utstyrsversjon.

Designelementer fra iX og XM

Designet minner ikke så rent lite om konseptbilen XM, og skiller seg fra den bakhjulsdrevne iX3 mer mer markante linjer og en mer sporty profil. BMW oppgir luftmotstandskoeffisientøen til lave 0,26.

Innvendig kjenner man igjen mange av designelementene fra iX xDrive 40 og 50, med den samme buede pekeskjermen og den ‘flytende’ midtkonsollen med girvelger, kjøremodus og volumkontroll.

iX1 kan også utstyres med lydanlegg fra Harman Kardon, som er standard fra Charged Plus utstyrsversjon.

Som vanlig vil man finne flere designvarianter av iX1. De blå detaljene kan erstattes med grå detaljer, og for de som ønsker man et sportsligere utrykk finnes det selvsagt en M Sport design med mer sportsliige detaljer. Felgutvalget strekker seg fra 17- til 19-tommer. Adaptivt M-sport understell, senker bilen 15 mm, og skjerper gass- og styrerespons.

Kan bestilles i dag

– Norske forhandlere har nå åpnet for bestilling av helt nye BMW iX1 xDrive30 – samme dag som vi drar det digitale lakenet av bilen, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.   

  Vi forventer svært stor pågang og ønsker derfor også å være tydelige på, at slik verden nå ser ut, planlegges produksjonsstarten til november og levering vil da fortrinnsvis skje først fra 2023, sier Tegneby videre i pressemeldingen.

BMW iX1 koblet opp mot skytjenester for sømløs oppkobling og oppdatering «over-the-air», såkalt OTA, og OS8 som operativsystemet heter, får ikke bare trådløs oppdatering, men også mulighet for å utvide funksjonaliteten ved kjøp av tilleggsfunksjoner.

Priser og utstyrsversjoner

Modell: Utstyr inkludert: Pris:
«Charged» Adaptive LED frontlykter m/ fjernlysassistent, Comfort Access, speilpakke, trådløs lading av smartphone, rattvarme, tilhengerfeste, takrails, forberedelse for digitalt kjøp av Driving Assistant Plus Fra kr. 519.900
«Charged Plus» Som “Charged” og følgende i tillegg: Elektrisk setejustering med minne og massasjefunksjon for fører, Harman Kardon høyttalerssystem, Parking Assistant Plus, Live Cockpit med head up display, metallic lakk Fra kr. 546.900
«Fully Charged» Som “Charged Plus” og følgende i tilegg: M Sport eksteriør og interiør, Driving Assistant Plus. Fra kr. 584.900
Les også Den beste elektriske SUVen BMW iX xDrive40 er et nydelig sted å være både på lange og korte turer.
Les videre
Exit mobile version