Hvis man ikke synes at BMW iX M50 er M nok, hva med denne? Den ser kanskje ikke så spesiell ut sammenlignet med en M50, men iX M60 er et monster i forkledning. Bilen som kommer til sommeren, har diskrete endringer på utsiden, med den klassiske M-logen bak, på sidene, og sågar på bremsekaliperne.
Men det er under man finner de viktige oppgraderingene.
Luftfjæring med nivåkontroll, er i likhet med M50, standardutstyr her. Det samme er en anti-rollbar på bakakselen, og to leketriske motorer med høyere effekt. Den bakre leverer 360 kW eller 486 hk, den fremre 190 kW/258, for en makseffekt på 619 hk.
Som om det ikke er nok, er det samlede dreiemomentet 1100 Nm når launch control er aktivert, som skyter den store bilen fra stillestående til 100 km/t, på 3,8 sekunder. Toppfarten er som vanlig for de fleste raske, tyske biler, begrenset til 250 km/t.
Men hva mer rekkevidden da, hører jeg dere spør? Den er slett ikke verst. 566 km er ikke så ille, siden bilen bruker det samme batteriet på 111,5 kWt som sitter i iX xDrive50. Forbruket er oppgitt til 21,6 kWt/100 km på blandet kjøring, og med en ladekapasitet på 200 kW skal man kunne lade fra 10 til 80 prosent på 35 minutter.
10 minutters hurtiglading skal holde til en rekkeviddeøkning på 15 mil.
Den er ikke bare styggrask, men godt utstyrt fra grunnen av.
Anlegget fra Bowers & Wilkins – Diamond Surround Sound system – er standard, og noe av det beste du kan finne i en bil. Den leveres også med BMW Live Cockpit Professional og BMW Natural Interaction, med tale- og bevegelsesstyring. BMW Laser Light, Comfort Access, og seteventilasjon foran er også en del av en rikholdig utstyrsliste.
M60 kan også leveres med 22-tommers felger i Titanium Bronze-design.
BMW sier at forhandlerne tar i mot bestillinger i løpet av januar, og de første bilene kan leveres allerede i juni 2022. Prisene starter på 1.149.000 kr for en ganske søkklastet og lynrask iX M60.