En M-versjon av BMWs luksuslimo har ligget i kortene en stund. Nå er den her, og den er ikke lett å overse, i denne fargekombinasjonen i hvert fall.
Den mildt sagt markante grillen med de smale todelte frontlyktene er ikke til å ta feil av, og innvendig er det ikke spart på noe. BMW i7 er et teknologisk fyrtårn med utsøkt komfort og luksus for både fører og passasjerer.
Fartressursene er det heller ikke noe å si på, men BMWs M-divisjon har siktet seg inn på Mercedes AMG EQS 53, og økt effekten til 660 hk i M70 xDrive.
Det gir M70-utgaven enda råere fartsressurser. En kraftigere elmotor med 360 kW/456 hk, er plassert på bakakselen, mens elmotoren foran leverer 190 kW/258 hk. Dreiemomentet et oppgitt til 1.015 Nm i Sport-modus og hele 1.100 Nm når M Launch Control eller M Sport-boost er aktivert. Det er nok til å flytte den 5,4 meter lange bilen fra 0-100 km/t på 3,7 sekunder.
Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.
Men ingen M-modell fra BMW uten chassis-tuning, og her er adaptiv toakslet luftfjæring med automatisk nivåregulering standard. Det samme er aktiv styring, og optimalisering av dynamikk og komfort.
Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge, sier i en pressemelding, at i 50 år har bokstaven M vært brukt på de sportsligste modellene fra BMW. Blant annet på de elektriske modellene BMW i4 M50 og BMW iX M60. Nå kommer M også til i7.
Rekkeviddemodus
Batterikapasiteten på 101.7 kWh er identisk med i7 xDrive60, som vi nylig testet. BMW oppgir forbruket på i7 M70 fra 20,8 kWh til 23,8 kWh, som gir en rekkevidde på inntil 560 kilometer. Eller innenfor 488 – 560 km i følge WLTP-normen.
Rekkevidden optimaliseres under kjøring, og forlenges når man velger «Max range». Da begrenses kreftene fra motoren og toppfarten til 90 km/t, i tillegg dempes noen av komfortfunksjonene. Max range er ment brukt hvis man plutselig befinner seg med lite batterikapasitet, og med Max Range aktivert kan rekkevidden kan øke med 15 til 25 prosent.
i7 M70 er blant de første elektriske BMW-modellene som vil bli levert med infotainmentsystemet BMW iDrive 8.5. Foruten en rekke nye funksjoner, kan de automatiske dørene åpnes og lukkes fra My BMW-app’en, og åpne seg automatisk når eierens mobil nærmer seg bilen.
Pris og tilgjengelighet
Kunder kan velge blant over 100 spesielle lakkfarger fra BMW Individaul Manufaktur, også i kombinasjoner med to-farget karosseri som vist på bildene her.
Det finnes blant annet en M Performance -pakke som blant annet inkluderer sorte bremsekalipere, sort spoiler på bakluken og andre M-spesifikke detaljer.
BMW i7 M70 debutert på den internasjonale bilutstillingen i Shanghai, og lanseringen starter i andre halvdel av 2023 og forhandlerne åpner for bestilling senere i vår. Startprisen er 1.671.900 kr.