Som ventet er det mange nye kinesiske bilmodeller på Beijing Auto Show 2024. Mange av dem kommer aldri hit, men en nykommer gjør det. Det samme gjør en nysminket BMW, en liten Mini, to nye modeller fra Toyota, og sist men slett ikke minst:
Den heleletriske Mercedes G-klasse, en Geländewagen med fire elmotorer og noen ganske oppsiktsvekkende egenskaper.
Dongfeng Motor
Her er det som trolig blir markedets billigste elbil. Dongfeng Box, fra Dongfeng Motor, et statseid selskap og en av Kinas største bilprodusenter.
Bilen med et navnet det er enkelt å huske, er bare 403 cm lang, og kan leveres med batterier på 31,45 eller 42,3 kWt. Rekkevidden er det litt vanskelig å oppgi på en forståelig måte, for produsenten oppgir rekkeviddetallene på 330 til 430 km etter den kinesiske CLTC-standarden, og ikke WLTP-standarden vi bruker. Trekk fra 20 prosent, så tenker jeg vi er i nærheten.
Box havner trolig under 20.000 Euro for en greit utstyrt utgave.
BMW
Det var ingen tegn til Neue Klasse i Beijing, men den skal ikke debutere før i 2027 uansett. Men den allerede meget vellykkede i4-modellen har fått noen mindre oppdateringer. To nye farger vil bli å se på veiene Cape York Green og Fire Red, samtidig har BMW tonet ned grillen, trillet ut nye felger, og oppdatert infotainment til BMW OS 8.5. Nye LED-lys foran, og muligheten for laserlys bak, er også noen av oppdateringene utvendig.
Det er noen små designendringer på innsiden også hvis man ser etter, men drivlinjen er den samme som før med i4 M50 på toppen med 544 hk og firehjulsdrift.
Men en ny modell har sneket seg inn i rekken. BMW i4 xDrive40, legger seg under i4 M50 og får to elmotorer og firehjulsdrift, 401 hk og 600 Nm dreiemoment, som gjør den kvikkere enn i4 eDrive40. 0-100 km/t tar 5,1 sekundet, halvsekundet raskere. Rekkevidden er oppgitt til 444-548 km. Litt mer altså enn enn i4 M50.
Mercedes-Benz G-Klasse
I 45 år har Geländewagen vært et begrep de fleste forstår. Robuste, om enn arkaiske terrengkjøretøy med firehjulsdrift, enorm trekkraft og et hinsides bensinforbruk. Det siste behøver man ikke ofre en tanke med den nye elektriske Geländewagen.
Her snakker vi ytelser i alle bauger og kanter. Geländewagen på strøm er akkurat så firkantet at den ikke har mistet særpreget, men samtidig er den slipt og forfinet ytterligere, fremdeles på ramme, men med en moderne drivlinje. Her snakker vi om et batteri på 116 kWt som skal rekke til 473 km etter WLTP-standarden og 200 kW hurtiglading. Fire elmotorer er plassert helt ut på akslingene nær hjulene, og de kan styres uavhengige av hverandre for bedre fremkommelighet. Det gir noen eiendommelige egenskaper som G-Turn, hvor bilen kan snu 360 grader.
G-klassen får selvsagt lavserie, adaptivt chassis med bakkeklaring opp til 25 cm, vadedybde på 85 cm den tåler sidehellinger opp til 35 grader. Innvendig er den tipp topp moderne med Mercedes Mbux infotaiment, med en egen offroad-meny for terrenkjøring.
Noen AMG-versjon har vi ikke hørt om ennå, men en G580 med 588 hk, 1164 Nm dreiemoment, og 0-100 km/t på 4,7 sekunder, er det neppe noen som savner mer krefter i alle fall.
Mini
Denne har vi skrevet om før, men nå er endelig Mini Aceman klar. Det er en femdørs utgave, fremdeles kompakt, som legger seg mellom Mini Cooper SE og den større Countryman. Bilen vil komme i to versjoner, Aceman E og MINI Aceman SE, med batterier på 42,5 kWt og 54,2 kWt. Det skal gi en rekkevidde på inntil 310 km for Aceman E, og 406 km for Aceman SE.
Aceman E får en elemotor på 184 hk, som rekker fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder, og en toppfart på 160 km/t. Aceman SE har høyere effekt med 218 hk), og det rekker fra 0 til 100 km/t på 7,1 sekunder, og en toppfart på 170 km/t. Hurtiglading er oppgitt til 75 kW for Aceman E og 95 kW for Aceman SE.
Bilen som er 407 cm lang og har fem dører, byr på et bagasjevolum fra 300 til 1005 liter, og innvendig har den en sirkelformet OLED-skjerm, og Aceman kan bestilles i begynnelsen av sommeren, med levering mot slutten av året.
Smart
Det er ennå uklart når Concept #5 kommer, men den ser unektelig så kul ut at vi håper det ikke blir lenge til. Med høyere bakkeklaring og barske detaljer er vi nærmest garantert firehjulsdrift. Den kommer til å lade raskt. Med 800 V teknologi fylles batteriet som antydes å være 100 kWt pluss, raskere enn i noen annen Smart. Rekkevidden er oppgitt til mer enn 550 km, og Smart-folkene forteller om KI-assistent, to OLED-skjermer og både varme, ventilasjon og massasje i setene.
Concept #5 blir presentert i sin endelige form en gang i andre halvdel av 2024.
Toyota
Etter noen barnesykdommer som senere er fikset, er Toyotas eneste elbil blitt en salgsuksess i Norden. Bilen med det klossete navnet bZ4X selger godt, og er populær blant alt fra småbarnsfamilier til drosjesjåfører som ønsker seg et problemfritt bilhold. Men særlig sexy er den ikke.
Det er faktisk bZ3C på bildet over. En femdørs elbil med coupè-siluett omtrent på størrelse med en Tesla Model 3. Bare med en langt mer praktisk bakluke. Enda mer praktisk blir bZ3X på samme plattform. Bare med en høyere taklinje og med fokus på innvendig plass. Tenk Tesla Model Y, så skjønner du biltypen vi snakker om.
Volkswagen
Enn så lenge er ID.Code bare et konsept, men for all del et sexy konsept. Det snakkes om at ID.Code er ment for det kinesiske markedet, og at den blir en av 16 nye elbiler i ID-familien de neste årene. Den ligner ikke på noe Volkswagen har laget før. Med bakkeklaring og en lang coupé-linje til et moderat overheng bak med kombiluke, snakker vi crossover mer enn SUV.
Hvor, når og hvis er spørsmålene ingen får svar på ennå. Men det ser ut som Volkswagen mener alvor med elbilsatsningen, hvert fall i verdens største market for elbiler.