På gårsdagens TechTalk snakket Audi om hvordan de tenker rundt lyd i bil. Det er ingen tvil om at de er seriøse, for når de skal bestemme seg for hvordan lydanlegget skal bli i en gitt biltype, er det med nøye utregninger av 3D-modeller, inventarets akustiske egenskaper både i form men også egenresonansene i kupeens byggestener.
For eksempel, hvis A-stolpene ikke har en ørevennlig resonans, må de modifiseres eller byttes ut. I en bil med forbrenningsmotor, er lyden av denne nøye beregnet til noe som resonerer fint med resten av bilen, og hjulstøy og vindstøy tas høyde for. Du skal aldri være i tvil om at du sitter i det akustiske miljøet til en Audi, uansett om den går på elektrisitet eller diesel.
Lydanlegget designes tidlig i prosessen
Når lyden fra anlegget skal bestemmes, må dette tilpasses kupeens akustikk og resonanser.
Audi kunne fortelle, at når de har beregnet hvor hvert eneste høyttalerelement må sitte for å oppnå best mulig lyd, så vil bilen tidlig i prosessen måtte designes rundt dette. Med andre ord kan det hende at en stolpe må flyttes eller få en litt annen form, for at høyttalerelementet skal komme i akkurat riktig vinkel. En ganske annen lydfilosofi enn hva de tydeligvis har hos søsterselskapet VW, i hvert fall om vi skal dømme etter våre lydopplevelser med ID.3 og ID.4 – hvor det ennå ikke er mulig å velge noe oppgradert lydanlegg. Og hvor lydopplevelsen fra standardanlegget er ganske nitrist.
Sonos – bare i navnet?
Fra før har Audi partnerskap med Bang & Olufsen i sine premiummodeller. Og vi fikk da også en flott opplevelse med B&O-anlegget i e-tron 55.
Med den helt nye, kommende Q4 e-tron kunne Audi derimot avsløre at de som første bilprodusent har inngått samarbeid med Sonos. Og et Sonos-anlegg i bilen er svært spennende! I hvert fall tenkte vi det da vi først hørte om det. Men vi slet med å finne ut av nøyaktig hva det dreide seg om. Audi hadde ingen videre info da bilen ble avduket i begynnelsen av mars, og de vi kontaktet hos Sonos henvendte oss bare tilbake til Audi.
I går kom det frem at ikke en eneste bestanddel av lydanlegget faktisk leveres av Sonos. Anlegget er satt sammen med komponenter fra Audis eget varelager, og skrudd sammen med Audis ekspertise innen akustikk og lyd. Som i seg selv ikke er småtteri.
Lydsignaturen er Sonos
Det er den siste fininnstillingen av lyden som Audi gjør i samarbeid med Sonos. Altså, den lyden vi kjenner fra Sonos sine høyttalere og lydplanker skal være å kjenne igjen, når du setter deg i en Q4 e-tron.
Men du kan ikke strømme musikk eller på andre måter styre anlegget med Sonos-appen. Det betyr også at bilanlegget ikke kan inkluderes i et Sonos multiromssystem. Det hadde jo vært litt kult å bare åpne dørene på den parkerte bilen under hagefesten, og bruke den som en utendørs forlengelse av stueanlegget…
Derimot kom sjefsingeniør for lyd og akustikk, Tobias Gründl oss litt i møte, da han under nettmøtet svarte at en slik løsning kan komme senere:
– I dette øyeblikket tilbys det ingen Sonos-funksjonalitet, men vi har snakket om å finne en løsning, hvor Sonos-systemet kan innlemmes i bilen. Slik at man kan bruke Sonos-appen til å styre anlegget.
Audi Immersive
Audi kunne til slutt fortelle oss at de jobber med noe de kaller Audi Immersive In-Car Entertainment. Det dreier seg om å ta lydopplevelsen et steg lenger, og forvandle bilkupeen til en levende del av hele opplevelsen.
Konseptet ble først demonstrert på CES i Las Vegas i 2019. Der kunne tilskuere sette seg inn i bilen og se et filmklipp på de innebygde skjermene – i tillegg til en gigantskjerm på utsiden rett foran bilen. Bilens understell og dempesystem var tilkoblet infotainment-systemet, på en slik måte at bilen bevegde seg i takt med innholdet på skjermen.
Er det et jordskjelv på skjermen, vil bilen riste og gi inntrykket av et skikkelig jordskjelv for tilskuerne. Likeledes vil den kunne bevege seg i takt med en berg-og-dalbane, og gi en skikkelig heftig virtuell tur. Kun i parkert tilstand, selvsagt. Eller…?
– Dette er naturligvis ikke trafikksikkert med dagens biler. Men en dag i fremtiden, når bilene er mer selvgående – kanskje i 2024 eller 2025 – kan vi tenke oss at du kan få denne opplevelsen på veien. Også i fart, sa Michael Wiesnewski, lyd- og akustikk-ingeniør hos Audi.
Vi tror det når vi ser det.