2021 Tesla Model S får aktiv støydemping

Teslas 2021-modeller blir ikke bare raskere enn lynet - de får også et saftig lydanlegg med aktiv støydemping ombord.

2021 Tesla Model S får aktiv støydemping 5

Tiden går, men Model S består: Den populære premium-sedanen har holdt det gående siden 2012, men Tesla finner stadig nye måter å finpusse og forbedre den på, enten det er i form av lengre rekkevidde, høyere ytelse eller ny funksjonalitet. For modellåret 2021 snakker vi imidlertid om en kraftig overhaling!

2021 Tesla Model S. (Foto: Tesla)

Den nye verstingmodellen Plaid får rundt 1000 hestekrefter og klarer 0-100 på 1,99 sekunder. Som om ikke det var nok, kommer den enda verre Plaid+ med enda raskere akselerasjon og rekkevidde – og antageligvis med nyutviklet og toppbatteriteknologi ombord. Uttrykket Plaid er hentet fra den klassiske sci-fi komedien Spaceballs, hvor den gir navn på en hastighet raskere enn lyset – enda raskere enn Ludicrous speed hentet fra samme film.

Les også Raskeste Tesla noensinne – Det eneste raskere enn Ludicrous er Plaid.

I tillegg til Plaid-utgavene kommer også «vanlige» Model S og X med en rekke oppdateringer innvendig og utvendig. Utseendet har fått en etterlengtet ansiktsløfting, og ser definitivt mer aerodynamisk ut. Likevel er det på innsiden vi finner de største og mest interessante nyhetene.

Futuristisk interiør

Tesla har allerede høstet mange kommentarer og spekulasjoner rundt det flyror-lignende rattet, så vi skal ikke gå nærmere inn på det her. Derimot er det interessant å se nærmere på det nye infotainment-systemet som leveres til Model S og X!

2021-modellene får en ny 17″ horisontal hovedskjerm, pluss egen skjerm til instrumentbrettet foran. I tillegg finnes en egen touch-skjerm til passasjerene i midtkonsollen bak. Internt i bilen sitter også en egen gaming-PC med 10 teraflops prosessorkraft, og mulighet for å koble til trådløse spillkontroller. Dermed er det fritt frem for å spille eller se annen multimedia mens man er ute på tur.

Kraftig stereo med aktiv støydemping

Nyhetene fra Tesla byr også på interessant lesning for oss lyd-frelste: Model S og X får nemlig også nye stereoanlegg, med hele 22 høyttalere og 960 watt forsterkereffekt! Det bør være nok til å gi både fører og passasjerer en heftig lydopplevelse. Ikke nok med det – lydanlegget skal også være utstyrt med aktiv støydemping.

2021 Tesla Model S får aktiv støydemping via høyttalersystemet. (Foto: Tesla)

Teslas modeller går ikke for å være de mest stillegående elbilene på markedet, og spesielt Model 3 har måttet tåle en del kritikk for vind- og veistøy utenfra. Enkelte eiere har gått så langt som å legge inn ekstra støydemping (skum- og asfaltmatter etc) for å bøte på dette. Slike inngrep koster selvsagt en del ekstra, samtidig som det gjør en tung bil enda tyngre. Ikke særlig effektivt.

Med aktiv støydemping kan man derimot oppnå lavere støy og høyere kjørekomfort – uten å legge til ekstra vekt.

Det nye lydanlegget og infotainment-systemet er standardutstyr på 2021 Model S og X. Tesla er foreløpig tilbakeholdne om hvilken teknikk de bruker, men vi antar at lydanlegget motvirker og reduserer støyen utenfra, simpelthen ved å måle støyforholdene og sende omvendte, kansellerende lydbølger ut i kupéen. Hvis du synes det høres kjent ut, er det fordi denne teknikken brukes i støyreduserende hodetelefoner som Sony WH-1000XM4, Bose NC700 med flere.

Den aktive støyreduksjonen kan sikkert komme godt med når du suser nedover tyske Autobahn i din nye Plaid+. Hvem vet, kanskje den også kansellerer ut lyden fra tutende medtrafikanter?

Les videre
Exit mobile version