David Simon er mest kjent som skaperen bak dundersuksessen The Wire, og senere med post-Katrina drama fra New Orleans bakgater i Treme. Nå har han rettet blikket mot 42nd Street i New York, et område som på begynnelsen av 1970-tallet sydet av synd, prostituerte, sprit og var den spede begynnelsen til dagens amerikanske milliardindustri – pornofilmen.
Det hevdes at USA tapte uskylden og mistet troen på myndigheten etter fiaskoen i Vietnam og The Deuce serverer oss så visst ikke et optimistisk oppløftende verdensbilde. Tricky Dick sitter fortsatt i Det hvite hus, og i New Yorks gater er det den sterkeste rett som gjelder, og kynikerne regjerer gatene. Ærlig brutalt og ofte ubehagelig realistisk.
Realisme er nøkkelordet, og noe som går igjen i Simons produksjoner. Om det er slitne bakgater i New Orleans, narkohandel i Baltimore eller byens løse fugler i New York, så kjennetegnes seriene av en gjennomsyret realisme og ekte/troverdige karakterer.
James Franco, som både er skuespiller, regissør og medprodusent, spiller de to tvillingbrødrene Vincent og Frankie. Vincent er en do-gooder som jobber doble skift som bartender for å få endene til å møtes, mens hans uansvarlige tvillingbror kun er opptatt av hasardiøs gambling, piker, vin og sang. Candy (en glimrende Maggie Gyllenhaal) er den erfarne gledespiken som styrer hverdagen sin uten hallik og forsøker å følelsesmessig distansere seg fra «arbeidslivet», en feminist i egne øyne. Imens kjører hallikene, blant annet CC (Gary Carr) et knallhardt regime mot de unge pikene i «stallen» sin.
Serien gir oss et fascinerende innblikk i en del av samfunnet som sjelden blir belyst, den er hverken fordømmende eller forklarende, vi er tilstede som flue på veggen i et New York gjenskapt ned til minste detalj anno 1970-tallet. Topp skuespillere et fascinerende plott og menneskelig drama, fra en serie med kvalitet i alle ledd, borger for nok en topp (om enn dyster) opplevelse. 5 stjerner.
Serien har premiere på HBO den 11. september. Bra lydkvalitet, men skuffende varierende billedkvalitet.