Spør deg selv når du sist så en film fra Canada. Lenge siden, sier du? Når var så siste du så en fransktalende film fra Canada? Sannsynligvis aldri hendt før – vel, da er det på tide, for Overlevelse er både dagsaktuell og pokker så spennende i all sin enkelhet.
Lite visste manusforfatter Charles Dionne og regissør Patrice Laliberté om den verdensomspennende koronakrisen da de spilte inn filmen Overlevelse (Jusqu’au déclin) i hjertet av det fransktalende Canada, Quebec. Med dagens samfunnssituasjon kunne ikke filmen (tragisk nok) vært mer aktuell.
https://www.youtube.com/watch?v=Cc4SrtApxxA
Vi har sikkert alle streifet innom det, mens man har kjede-zappet seg igjennom youtube en sen aften. Regelrette tullinger som presenterer overlevelsesvideoer for hvordan man skal komme seg igjennom en alt-utslettende hendelse som økonomisk kollaps (les: finanskrisen x10), et uventet militært angrep (fra Russland), satans innvandrere, den demokratiske regjeringens kollaps (eller, Gud forby!, at de skal ta fra deg dine grunnlovsrettmessige automatvåpen), miljøhavari eller – en altomspennende viruspandemi som slår ut det samfunnet vi lever i, og stoler på at skal ta vare på oss.
Når du ser de «tøffe» rednecks-gutta med bazooka på ryggen og automatvåpen over skuldrene som protesterer mot korna-nedstengningen av USA (eller som Trump ville kalt dem: «There’s very fine people on both sides!»), så er dette akkurat den typen mennesker som ser på overlevelsesvideoene til Alain (Réal Bossé), hovedkarakteren i Overlevelse. Mens de brautende klapper hverandre på ryggen (tro oss, ingen kleine klemmer her i gården) og selvsikkert sier til hverandre: «I told you so!».
I metropolen Montréal blir vi hurtigst kjent med familien til småbarnsfaren Antoine (Guillaume Laurin), en tilsynelatende «normal» familie, men i overkant opptatt av hvordan oppbevare store lagre av ris, hermetikk og våpen. Han er en far som bråvekker ungene midt på natten for å øve på evakuering, og har overlevelses-guruen Alain som sitt store forbilde. Så får han plutselig mulighet til en «overlevelses-camp» hos selveste «Gud».
Overlevelse er erkebeviset på at man ikke trenger 100 millioner dollar for å lage en medrivende spenningsfilm, ei heller behøver man Leonardo DiCaprio eller Will Smith på lønningslisten. Vi blir kjent med en gjeng relativt gjennomsnittlige mennesker, som alle er hellig overbevist om at katastrofen lurer rundt neste sving, og at regjeringen overhodet ikke er til å stole på. Vi er ikke helt sikker, men tviler på at disse gutta står først i køen når vaksineprogrammet skal gjennomføres på grunnskolen.
Midt ute i den enorme kanadiske ødemarken kommer de til «fortet» til Alain. Med sin 2000 mål store eiendom, og utallige sikkerhetstiltak, herunder inkludert hjemmelagede bomber, snarefeller og helautomatisk våpen, er Alain forberedt på det absolutt verste. Nå skal han herde en gjeng med byfolk til den samme innstillingen – men så går alt til Helvete.
Idet overlevelse-programmet går sideways blir gode råd dyre. Som i reneste Fluenes herre går gjengen i intern oppløsning, konspirere mot hverandre og tenker på sin egen overlevelse.
Charles Dionne har skrevet et særdeles autentisk manus som suger deg inn i spenningen, og regissør Laliberté tar oss med på en nærmest dokumentarisk reise inn i skremmende, men akk så fascinerende, redneck-land. Spennende, autentisk og særdeles velspilt.
Det er ikke alle av karakterenes valg og handlinger som henger like godt på greip, men Overlevelse er en solid «independent»-film som har havnet under gigantens Netflix’ paraply. Flott foto og klipp trekker helhetsinntrykket opp, og filmens korte varighet er faktisk ikke et minus.
Mer av slike filmer Netflix, og vi blir en evigvarende abonnent. 4 bunnsolide stjerner til kanadisk spenningstriumf.