Folkeskye «Calamity» Jane (Sandra Bullock) er spin doctor og en av tidenes beste valgkampstrateger. Etter noen brutale nederlag har hun trukket seg tilbake til ensomhet i ødemarkene og driver med keramikk, inntil hun igjen lokkes ut i manesjene for å redde en feilslått kampanje om presidentmakten i Bolivia!
I det de ankommer hovedstaden La Paz ligger utfordreren på solide 45 % oppslutning, mens Janes kandidat (Castillo, Joaquim de Almeida) ligger på 8 %, og det 80 dager før valgdagen. Hovedstrategen til mannen som leder presidentkappløpet er i tillegg Janes erkefiende, Pat Candy (Billy Bob Thornton) – kappløpet, der alle midler helliger målet, er i gang. Om du trodde at den amerikanske presidentvalgkampen var skitten og full av baksnakking og skittkasting, så ta deg er tur til Bolivia.
Our Brand is Crisis har klare paralleller til den litt mer dyptgående Wag the Dog (1997), der mantraet er at enhver kampanje kan ledes ved at velgerne misledes, som oftest i form av en tenkt krise. Planen til Jane & Co er å innprente at Bolivia står overfor en formidabel krise, en krise som kun Castillo har erfaring til å hanskes med. Filmen preges av mye humor og fascinerende politiske analyser, men dessverre litt for mye forutsigbarhet og klisjeer. Den røde tråden er det bitre forholdet mellom Jane og Candy, og Bullock leverer en formidabel rolleprestasjon. Morsom og tankevekkende, og høyst dagsaktuell. 4 stjerner.
Både billed- og lydkvaliteten (dts-MA 5.1) får mer enn godkjent, men stryk til bonusmaterialet som kun består av 11 minutters lange intervjuer og trailer.