Indie-regissør Edgar Wright (Hot Fuzz, The World’s End) har satt sammen et stjernelag av skuespillere (dette var innen Kevin Spacey ble ansett som spedalsk i filmbyen!), selv skrevet manus og regissert sin lille drømmefilm. Hans mest originale og beste til dags dato, dog ikke lytefri.
Spilt inn i varme, vakre Atlanta blir vi kjent med über-nerden Baby (Ansel Elgort) som livnærer seg som fluktbilsjåfør for byens hardeste ranslag. Et broget gjeng ledet av den kyniske Doc (Kevin Spacey), og flankert av Buddy (Jon Hamm), Darling (Eiza González) og korrupte politifolk. Baby står i gammel gjeld til Doc og har, sin unge alder til tross, perfeksjonert seg til en av tidenes råeste bilkjørere.
Baby snakker tilnærmet ikke, han lever livet sitt gjennom sine egenkomponerte spillelister, og har spesialtilpasset musikk til hver eneste tenkelig hendelse; alltid med øreproppene godt trykket inn for å stenge ute den virkelige verden – en effekt Wright utnytter til det fulle i det han har komponert og koreografert mange av scenene fullstendig til musikksporet. Tøft, originalt og effektfullt!
Bilkjøringsscenene er heftige og skuespillerne leverer jevnt over godt, derimot halter historien for mye. Det er alt for mange elementer som ikke henger på greip, og plottet som helhet fremstår lite troverdig, og etter hvert (ufrivillig) småparodisk, toppet med genreklisjeer. Spesielt kjærlighetsforholdet mellom Baby og Debora (Lily James) virker påtatt og kunstig. Like fullt, en tøff og underholdende film på sine premisser, som holder til 4 stjerner.
Billedkvaliteten er skuffende tatt i betraktning 4K-utgivelse. Adskillig bedre enn kvaliteten på Blu-ray, men fortsatt med mye støy. Lydsporet (Dolby Atmos), derimot, levere topp og heftig kvalitetslyd! 2 kommentarspor, stills, musikkvideo og en solid bakomfilm er hva man får i bonusmateriell.