Tenk deg å se Hobbiten med et bilde så naturtro at det oppleves som om dragen Smaug flyr ut av lerretet og spruter ild gjennom rommet. Et bilde så stort og skarpt at man trekkes inn i handlingen og glemmer hvor man er. Og det er uten 3D! For iverksett 3D-funksjonen, og gjør deg klar til å forvandle hele din tilværelse til å bli i ett med filmens.
Og det beste av alt – du slipper å høre på skravlende sidemenn og hundre knitrende godteposer rundt deg, eller å bli plaget av det grønne lyset fra opplyste nødutgangskilt.
Høy pris
Vi snakker her om en hjemmekinoprojektor til 84.000 kroner. En pervers pris kan det virke som, når man for samme mengde penger kan gå på kino hver eneste helg i godt over ti år! Men da får du heller ikke kinofølelse hver bidige gang du setter på en film hjemme. Det hører dessuten med til historien at Sony VPL-VW500ES har 4K Ultra HD-oppløsning, som har fire ganger pikselantallet til vanlig HD. Skal du ha en 65-tommers TV med samme oppløsning, må du fort opp i 50.000 kroner, og den billigste 84-tommeren koster 100.000. Da synes plutselig ikke 84.000 kroner så dyrt likevel, med tanke på å at du kan blåse bildet opp til 350 tommer hvis du vil! Det eneste kompromisset er at du må se film i mørket, og projektoren må installeres et stykke fra sitteposisjon om du ikke skal plages av viftestøy. Sony-projektoren vi her har med å gjøre er ikke blant de mest støyende, men med full spenning på lampa er den heller ikke stilleste gutten i klassen.
Ultra HD
Ekte 4K Ultra HD-oppløsning betyr at Sony-projektoren tegner opp et bilde på 4096 x 2160 piksler. Dette er kinoversjonen av 4K, som er enda litt høyere enn TV-varianten (3840 x 2160). I praksis er det da umulig å se piksler eller rastemønster på lerretet, uansett om kildematerialet er i vanlig HD eller i 4K. Med 4K kildemateriale vil du selv fra to meters avstand fra et 100 tommers lerret se et perfekt oppløst bilde!
Mer enn bare oppløsning
Men et perfekt bilde handler om mer enn oppløsning. Til denne prisen forventer vi at projektoren leverer bilder helt frie for moskitostøy eller andre uhumskheter, selv under raske bevegelser i bildet. Kjappe så vel som langsomme kamerapanoreringer skal gå som en lek. Svartnivået må være så dypt at man kan gå helt inn i de dypeste grottene i Ensomfjellet, hvor det skal være svart men likevel med detaljer i skyggene. Lysstyrken skal være kraftig nok til at det smeller i hvitt, men uten at sjatteringer i skyer på himmelen brenner ut. Optikken må være av ypperste sort, slik at bildet er knivskarpt fra midten og ut til kantene, uten synlige forvrengninger noe sted, og uten at gråtoneskalaen forandrer fargetoner over ulike deler av lerretet. Kort fortalt: Bildet må oppleves som perfekt.
Fargene
Fargegjengivelsen er en viktig del av kinoopplevelsen, men kan være vrien å få kalibrert helt riktig. Sony har imidlertid gang på gang overbevist med en lineær fargegjengivelse over gråskalaen, som gir et meget godt utgangspunkt for riktig kalibrering.
Nøytrale og akkurat passe mettede farger er viktig for troverdigheten. Ukalibrert rett ut av esken har VW500 godt balanserte farger, det tilnærmet optimale forhold mellom rødt, grønt og blått. Derimot er fargene for mettet, det er rett og slett for mye av alt. Perfekt for tegnefilm, kanskje, men litt i overkant når man ser vanlig film.
Kontrast
VW500 har et utsøkt kontrastforhold. Oppgitt til 200.000:1 i kontrast, men det er dynamisk med automatisk lukker (iris) på maks. Det er ikke oppgitt hva som er faktisk panelkontrast, men når vi skrur av irisen er det likevel imponerende bra forhold mellom svart og hvitt. Personlig liker jeg å ha på automatisk iris på laveste nivå, slik at man får det lille ekstra i svartnivå, men uten at det gror igjen i detaljene.
Vi husker fra lillebror VPL-HW55ES at automatisk svartnivå fungerte som en drøm. Det samme oppleves med storebror VW500; irisen lager knapt lyd fra seg og reagerer meget kjapt til svart, mens den åpner seg saktere når scenene plutselig bli lyse igjen. Dessuten er det flere detaljer i mørket hos VW500. En perfekt scene å sjekke svartnivået med er i ”Prometheus”, når forskerne går i en mørk tunnel under jorda, med lommelykter. VW500 har flere detaljer enn lillebror i mørke områder, og sjatteringene er enda jevnere. Bildekvaliteten er i det hele tatt kanonbra!
Kalibrering
Før vi går videre, må projektoren kalibreres. Til det har vi vår guru Gorm Sørensen, som med sitt måleutstyr i überproffklassen får enhver projektor og TV til å yte sitt aller beste. Sony VW500 har den fordelen at den kan huske kalibrering som er gjort, slik at man kan lagre, og deretter finne tilbake til kalibreringsinnstillingene hvis man siden skrur seg bort.
Det første man må gjøre når man skal kalibrere, er å skru av dynamisk svartnivå. Skarphet, zoom og linsejustering gjøres enkelt med innebygde mønstre, og projektoren er fullmotorisert, slik at man kan stå inntil lerretet og gjøre innstillingene helt nøyaktig med fjernkontrollen. Deretter stilles panelkonvergens, med et eget rutemønster, slik at man får alle primærfargene på linje oppå hverandre.
Fargekalibrering
Gorm tar utgangspunkt i ”Cinema Film 1” bildemodus og ”Custom 3” fargemodus, som er nøytralt 6500 Kelvin, altså nøytral fargebalanse. Når han svinger tryllestaven, fjernes dessuten overmetningen i fargene, og projektoren blir meget lineær – med et såkalt deltaavvik på 1,3 (DeltaE 2000) over hele gråtoneskalaen – som overgår fargekravene til både ISF og THX, som er fornøyd med et deltaavvik på alt under 3. Det betyr i praksis at fargene for det blotte øyet er helt lineære.
Reality Creation
Reality Creation forsøker å lage 4K-video ut av et vanlig HD-videosignal. Velg Standard-modus til vanlig, og vi vil dessuten ha denne på minimum for ikke å få for store skarphetsartefakter (edging). Støyreduksjonen skrur vi av.
Velg ”Mastered in 4K” for å trylle gullet ut av Blu-ray-disker fra Sony merket tilsvarende, ved å reversere nedskaleringsalgoritmen som ble brukt i konverteringen til 1080p og dermed langt på vei gjenskape detaljene som ble fjernet. Det høres ut som hokuspokus, men det som er helt sikkert er at ”Mastered in 4K”-utgivelser har bedre bildekvalitet enn andre. Det kan imidlertid også være fordi de bruker all tilgjengelig plass på disken til selve filmen, mens alt av bonusmateriale er sløyfet. I tillegg til at filmene har utvidet x.v.YCC fargedybde.
Bildekvalitet – kalibrert
Når projektoren er ferdig kalibrert, er det klart for de virkelig store filmopplevelsene. ”Hobbiten – Smaugs ødemark” har en fantastisk bildekvalitet på Blu-ray. Ved siden av spektakulære digitaleffekter er bildekvaliteten også ellers fremragende. Selv i 2D er dybdefølelsen enorm – med den riktige projektoren. Og Sony skuffer ikke. Den tegner opp et superskarpt bilde, og det som måtte forekomme av støy er på selve innspillingen og ikke noe projektoren selv står for. Den kontrollerer lekende lett det som måtte oppstå av utfordringer med raske kamerapanoreringer, og kontrastområder med klingende gullmynt mot mørk bakgrunn i dragen Smaugs pengebinge dypest inne i Ensomfjellet viser ingen tendens til uønsket støy. Til sammenligning har JVC DLA-X500, vår hittil referanse, noen tendenser til blinking og flimring i de mørkeste områdene. På samme måte som en stjernehimmel ved langsom kamerapanorering vil flimre noe med JVC, mens Sony holder et grepa tak på hver stjerne, med en fullstendig støyfri gjengivelse.
Svartnivå
JVC-projektoren koster halvparten av Sony VW500, og man må derfor kunne forvente enda bedre bilder med Sony. Men der hvor JVC faktisk er enda bedre, er i de mørkeste områdene. Sony klarer rett og slett ikke å oppnå den samme graden av dybde i svartnivået. Det er ikke like bra detaljnivå i de mørkeste skyggene, før man drar projektoren opp et lite knepp lysere enn JVC. Det kan virke som en bagatell, for Sonyen er slettes ikke blass. Men det synes når de to settes opp ved siden av hverandre, for det ekstra svartnivået til JVC gir også en bedre følelse av dybde i mørkere scener. Som nevnte scener inne i Ensomfjellet, hvor også flammer som spruter fra kjeften til dragen får noen flere lag.
Lysstyrke og 3D
I lysere scener har Sony imidlertid overtaket på JVC. Den har sterkere lys og dermed mer trøkk i alle andre scener enn de aller mørkeste. Det gjør også at nevnte Hobbit-film gjør seg enda bedre i 3D med Sony enn JVC. Det lille de begge mister av lysstyrke gjør at 3D-opplevelsene går i favør Sony. I de beste scenene dras vi inn i handlingen og føler vi er i filmen. Som når gigantiske humler kommer susende helt opp i ansiktet vårt! Dette får Sony enda bedre frem enn JVC. Så får det bare være at store deler av filmen ellers lider av at skaperne bruker liten dybdeskarphet for å illustrere dybde, som man har lært for å filme i 2D – men som ikke funker i 3D. Det føles helt unaturlig at enkelte deler av bildet skal være ute av fokus når man har på seg 3D-brillene. Med andre ord er ikke Hobbiten så god i 3D som alle skal ha det til. Sony-projektoren kan selvsagt ingenting for hvordan en film er produsert.
4K
Med Blu-ray i standard 1080p HD er ikke Sony-projektoren utelukkende bedre enn JVC til halve prisen. På det meste er den best, men JVC kan faktisk innimellom oppleves som skarpere, grunnet at Sony sampler opp signalet til 4K, som kan skape en litt dusere effekt, enn med JVCs hardere pikselopptegning.
Men sett på en film i 4K, og drøm deg bort! Glem 3D et øyeblikk, for med film i denne oppløsningen får man en ekstra følelse av dybde uansett.
Ikke mye materiale er å oppdrive i 4K ennå, og går du på torrent-sidene på nettet, finner du omtrent bare porno. Men noe finnes det. Vi har en science-fiction-kortfilm ved navn ”Tears of Steel”, som vi spiller av med en ganske rå gaming-PC med skjermkort som støtter 4K oppløsning. Filmen har flotte effekter, som gjør seg meget godt i 4K oppløsning. Her kommer Sonys kvaliteter frem til de grader. Det er umulig å se piksler, og man kan tydelig lese selv den minste skriften på en avis som ligger oppå ansiktet til en sovende hovedperson.
Bildene er så slående, at det bare er å glede seg til mer filmmateriale blir tilgjengelig i 4K. Det skal imidlertid nevnes at Sony-projektoren ikke gjengir 4K-materiale med samme fargedybde som vanlig HD. Andre oppløsninger oppskaleres til 14-bit fargedybde, mens 4K vises i den fargedybden materialet er i. Pr. i dag er alt av 4K med 8-bits fargedybde, som betyr at fargesjatteringer på en blå himmel, eller rundt en stekende sol, vil kunne vises med enkelte skarpe overganger, hvor mer lavoppløst materiale oppskaleres til 14-bit, og sjatteringer jevnes ut. HDMI 2.0 tillater imidlertid høyere fargedybde, og det gjenstår å se hva fremtidens Blu-ray-filmer i 4K vil mastres i.
Konklusjon
Hvis du skal ha en projektor med vanvittig gode bilder, og som samtidig viser frem morgendagens Ultra HD-format i sin sanne prakt – og du er villig til å betale for det – så er Sony VPL-VW500ES definitivt en projektor å vurdere.
Bildene er superskarpe, det er plent umulig å se piksler, og både sakte og raske bevegelser over skjermen går som en drøm. Projektoren er lyssterk og har en imponerende kontrast, som gjør at alle filmer smeller ut mot deg – i troverdighetens tjeneste. Den er dessuten en drøm å kalibrere med det rette utstyret, slik at du får bildet akkurat som det skal være.
Lysstyrken gjør at projektoren ser meget bra ut i 3D. Men enda mer spennende er 4K. Det lille materiale vi hittil har sett ser perverst bra ut! Skyggeområdene er også glimrende. Men det aller siste av detaljer i skyggene må man enten velge bort, eller projektoren må settes et lite knepp lysere enn de aller svarteste konkurrentene.
Kort oppsummert: Med vanlig Blu-ray-kvalitet er projektoren fabelaktig, og med 4K er den eksepsjonell!
Trenger vi 4K Ultra HD?
Det er mye snakk om 4K, med fire ganger høyere oppløsning enn vanlig HD. Hvorvidt du trenger det, avhenger først og fremst av størrelsen på skjermen i forhold til din betraktningsavstand.
En THX-kalkulator vil vise deg at du med et 100 tommers bilde mister fordelen med 4K-oppløsning, dersom du sitter lenger unna enn 3,6 meter. Dette fordi øyets teoretiske grense for hva det kan skille to punkter fra hverandre, er en sekstiendedels grad (1/60). Dette er imidlertid en sannhet med modifikasjoner. Setter du to bilder opp mot hverandre, hvor det ene er 4K og det andre vanlig HD, og alt annet er likt, så vil 4K-bildet se både skarpere og mer naturtro ut.
I hjemmekinosammenheng ser vi definitivt et poeng med høyere oppløsning enn HD, og skal man betale 84.000 kroner for en projektor i dag, forventer vi det. I en normal TV-stue mener likevel undertegnede at vanlig HD er mer enn bra nok for skjermstørrelser under 60 tommer, og andre kriterier veier tyngre. Kontrastomfang, fargegjengivelse og bevegelser frie for etterslep og støy er langt viktigere – uansett skjermstørrelse.