Den intense filmopplevelsen man får på kino er ikke enkel å fremkalle hjemme. Men tenk om du kan! Tenk på det store bildet (og lyden), og at du dessuten slipper å høre på knitringen av godteripapir og pratende folk, og at du ikke trenger å unnskylde deg om du må reise deg opp og gjøre ditt fornødende. Og du kan pause kinoen!
Kinobilder får du ikke fra en TV. Verken på 40, 50 eller 60 tommer, for den saks skyld. Ikke misforstå, klart at en stor TV vil gi deg en glimrende filmopplevelse, og ser du helst film med lyset på, er det ikke projektor du skal ha. Men om du har plassen å avse til et lerret, og du har det mørkt i rommet, er det ingenting som slår en projektor.
Ikke bare har en projektor et stort bilde. De beste av dem har veldig god bildekvalitet. Bedre enn den til de fleste LCD-TV-er. Svartnivået er det stort sett rommet som avgjør, og de beste projektorene kan konkurrere mot TV-enes detaljnivå. Projektorer har dessuten en bedre bildebehandlingsbrikke, noe som spesielt synes i raske scener. En LCD-TV vil aldri kunne gjengi bevegelsene i fotballkamp eller tennismatch like raskt og naturlig som en god projektor. Selv i den rimeligste HD-projektorklassen vil de beste skille seg ut med en bildekvalitet som ikke står tilbake fra den til en TV. Inntil lyset skrus på, selvsagt.
De beste av projektorene vi har testet her, kunne uproblematisk avgi et bilde på 3,5 meters bredde – eller en diagonal lengde på 160 tommer! Det er samme bildeflate som med seksten 40-tommers flatskjermer! Og det uten at kontrastforholdet mellom hvitt og svart led nevneverdig – såfremt lyset var av.
Kompromisser
Uten å gjøre en direkte sammenlikning mot noe bedre og dyrere, vil de beste projektorene til 15.000 kroner gi imponerende gode bilder, tilsvarende TV-kvalitet. Men rimelig optikk gjør at lysstyrken ikke er helt lik over hele bildet, slik at man spesielt med mørke bilder kan se litt ulike sjatteringer i skyggeområdene. Bildet blir gjerne heller ikke fullt så skarpt og detaljert som hos dyrere projektorer. En rimeligere bildebrikke gjør også at svartnivået er generelt litt lysere, på grunn av mer strølys.
LCD eller DLP?
DLP-projektorer har som regel bedre kontrast enn de med LCD-brikker, og er så godt som vedlikeholdsfrie. Ulempen er regnbueeffekt. Fargene gjengis her én av gangen av et fargehjul som går fort rundt. Hver piksel er et speil, som går av og på i forhold til fargen som skal gjengis av akkurat den pikselen. Artefakten regnbueeffekt forekommer i raske pulser om bilder har brå kontraster, men ikke alle mennesker ser denne regnbuen.
Hvis du er spesielt følsom for regnbueeffekten, bør du velge LCD. Denne viser alle fargene simultant, takket være tre bildebrikker – en for hver av fargene Rød, Grønn og Blå. Men LCD-bildebrikkene, som gjengir lys gjennom flytende fargekrystaller, er meget vare for støv. Derfor har LCD-projektorene et støvfilter. Dette må skiftes eller renses av brukeren med jevne mellomrom, gjerne noen ganger i året.
Til denne testen av fem HD-projektorer har vi fått låne fasilitetene til Projectiondesign i Fredrikstad. Bakmennene til den norske high-end-produsenten av DLP-projektorer har også stått bak superbilmerket Koenigsegg og speedbåtmerket Hydrolift. Vi snakker med andre ord om ekspertise på høyt plan.Alle projektorene er testet mot et lerret til nesten 200.000 kroner(!). Lerretet er stort, med ca 4 meters lengde, og har derfor plass til å kjøre fire projektorer samtidig med en bildestørrelse på ca 75 tommer hver.
Vi har målt kontrast på hver projektor hver for seg, både med full svart og full hvit, på 75 tommers størrelse. I tillegg har vi målt ANSI-kontrast, ved å projisere et sjakkbrettmønster og hvor vi måler svart- og hvitnivå i det samme bildet. Dette er projektorens reelle kontrast, og er den som betyr mest. Og i motsetning til hva markedsføringen sier, er det svært få projektorer som har en reell ANSI-kontrast på mer enn 500:1, og alle i denne testen ligger under 300:1.
I denne prisklassen er det spesielt viktig at projektorene er så bra som mulig ut av esken. Vi har derfor vurdert bildekvaliteten ut ifra hvordan de ser ut med kun enkel kalibrering. Lysstyrke og kontrast har vært sjekket og justert med testbilder.
Fargebalansen har vi målt på hver projektor, både hvitbalanse og hver grunnfarge individuelt. Men, i stedet for å bruke masse tid på å kalibrere hver projektor til perfekt fargegjengivelse, har vi sjekket hva slags kalibreringsmuligheter de ulike projektorene har, og om avviket i fargebalanse er lite nok til at dette kan kalibreres til å bli helt riktig. Men bildekvaliteten er vurdert ut ifra det beste vi har fått til med projektorenes standardinnstillinger for hvitbalanse (cinema, normal, video, etc). De fleste er på sitt mest nøyaktige i cinema-modus.
Måleinstrumentet vi har brukt til både farge og lysstyrke er det håndholdte og meget brukervennlige Minolta CS-100 til ca 50.000 kroner.
Oppsummering
Store bilder og store opplevelser
Med unntak av én projektor beviser denne testen at man ikke bare får stort bilde for pengene med en HD-projektor, men også et meget bra bilde.
Sanyo PLV-Z4000
Jumbo-plass
PLV-Z4000 fra Sanyo er testens dyreste projektor. Det er også testens dårligste.
Mitsubishi HC4000
Best i klassen
DLP-projektoren som stiller i en klasse for seg. Den er liten og snerten og med bedre bildekvalitet enn konkurrentene.
Epson EH-TW3600
Glimrende LCD
Testens rimeligste LCD-projektor kommer fra Epson. Med flotte bilder og gode kalibreringsmuligheter er den blant klassens beste.
BenQ W6500
Skarp og lyssterk
Denne ambisiøse hjemmekinoprojektoren fra BenQ tegner opp meget skarpe bilder til en svært rimelig penge.
InFocus SP8600
Mye for pengene
Den nye innstegsmodellen til InFocus gjør svært mye riktig, og tegner opp et HD-bilde av meget god kvalitet til ti tusen kroner.