Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Panasonic Lumix GH3

Det komplette kameraet

Noen ting er revolusjonerende. Lumix GH3 er evolusjonen av en revolusjon.

Skrevet av / 14.01.13 - 15:38
Panasonic Lumix GH3
Lasse Svendsen

Møt kameraet som Canon og Nikon bør frykte. Panasonic Lumix GH3 3r kanskje ikke det perfekte kameraet, men det kommer tett på.

La meg legge flere pinner på forvirringens bål. Det perfekte kameraet er like mye en illusjon som den perfekte bilen, den perfekte dama eller typen, men jaggu kan noen komme ganske nært. Da kan et spennende samspill utvikle seg. Alle som har møtt drømmepartneren, kost seg tullete på svingete veier med den rette bilen, eller lyktes med å få kameraet til å føles om en forlengelse av sine kreative ideer, vet hva jeg snakker om.

Da blir det – unnskyld floskelen – som om en telepatisk kobling mellom mennesker, eller menneske og maskin i dette tilfellet.

Helt siden Nicéphore Niépce (ja han het faktisk det) lyktes med å få laget et kamera (Chevalier), som kunne avfotografere og bevare eksponeringen på 1820-tallet, har fotografer lett etter det perfekte kameraet.

At noen finner den hellige gral er nok mer sannsynlig. For hva som er det perfekte kamera, er en individuell –  ikke en universell sannhet. Men du verden hvor nært det er mulig å komme.

Historien er full av kameraer som har blitt hyllet som best, ja endog verdens beste, og noen ganger er det ikke langt fra sannheten. Panasonic vet litt om det allerede, tross sin korte fartstid i kamerabransjen. Lumix GH1 var det første systemkameraet med full 1080 HD-video, og etterfølgeren GH2 ble mildt sagt en hit blant filmskapere. Sammen med Canons fenomenale speilrefleks EOS 5D mk II, dannet de gullstandarden for HD-video i et systemkamera. Straks etter skulle alle lansere videoopptak i full HD, men videoimplementeringen var ikke alltid like vellykket.

Tilfredsstiller videoproffenes harde krav
La deg ikke lure av det tradisjonelle utseendet. Nye Lumix GH3 er et fullblods proffkamera. Med et værtettet hus i magnesiumlegering og polykarbonat, som bare veier 550 gram med batteri. Til sammenligning veier et EOS 5D mk III, 950 gram. I GH3 sitter Panasonics nyeste 16 megapiksler (samme som i Olympus OM-D?) foran en rå bildeprosessor med unike egenskaper.

Ikke bare klarer den å tygge unna opp til 6 og 20 (!) stillbilder i sekundet – den støtter også full 1080p HD-video opp til 50 bilderammer i sekundet (fps), med 50 Mbps datahastighet. Det betyr mye renere bildefiler enn du kan drømme om med andre systemkameraer i denne prisklassen. Dette er spesifikasjoner en videoproff ville gitt høyrearmen sin for.

Sammenligner man 17 Mbps mot 72, ser man hvor mye mer pikslene fyller bildeflaten med 72 Mbps, klarere farger og enda bedre detaljskarphet, uten aliaslinjer, sagtenner eller uhumskheter.

Men det er mer. Kjører man videofilene i filmstandarden 24 eller 25 fps, kan du nyte godt av svimlende 72 Mbps datastrøm. I ALL-Intra kompresjon som gir videofiler med så lav kompresjon at kringkastere og filmregissører kan kjøre strøkne filmopptak på store flater. Bytter man fra MOV-format, som jeg foretrekker, til det mer komprimerte AVCHD-formatet, kan man spare plass på minnekortet sammenlignet med MOV. Men da mister man også litt av filmkvaliteten.

Trådløs
Wi-Fi er integrert i kameraet, og det er elegant gjort. Selv om programvaren i kameraet var en så tidlig versjon at den trådløse overføringen ikke var ferdig implementert, er det tydelig at Panasonic har lyktes bedre med å lage en brukervennlig trådløs overføring enn vi har sett fra andre produsenter så langt. Det er mulig å bruke en smartmobil eller nettbrett som ekstern skjerm og fjernkontroll, overføre bilder direkte eller senere til en datamaskin. Eller til lagring i din nettskykonto, osv.

Søkklastet med utstyr
Omtrent det eneste kameraet mangler, er proffe XLR-kontakter for lyd ut eller HD-SDI for video utt. Det har allerede HDMI-utgang, med live strømming av opptaket, slik at man kan kjøre videofeeden ukomprimert rett i en ekstern opptaker. Det så man kan høre jubelropene der ute. Nikon har allerede det i D800 til 25.000 kr, men Canon slipper ikke en oppdatering som muliggjør det samme i EOS 5D mk III, før i april 2013!

I GH3 er det også støtte for tidskode på MOV og AVCHD-video, som redigerere krever for å kunne gjøre en effektiv og god nok jobb, mikrofoninngang, volumkontroll, hodetelefonutgang, og kontakter for et vertikalgrep med ekstra batteri.

Skjerm og søker
Listen over alt utstyr, funksjoner og muligheter, ville krevd minst to hele utgaver av L&B, så her tar vi kun for oss det viktigste og det unike. OLED-søker er ikke lengre unikt, men gode elektroniske søkere er sjeldent. I GH3 skaper den høyoppløste søkeren et skarpt søkerbilde, med svært god fargegjengivelse og lite forsinkelse, sammenlignet med LCD-søkere.

Men jeg stusset over at linsen i okularet er så følsom for øyets plassering. Bittelitt skjevt sikte, og det er optisk forvrenging de luxe i søkeren. En øyesensor slukker skjermen og tenner praktisk nok OLED-søkeren når man løfter kameraet til øyet.

Pekeskjermen er strålende. Du kan styre så å si alt som er viktig, og en god del mer, med pekeskjermen.I live view, med skjermen som søker, kan du velge fokuspunkt, lysmåling, og ta bilde med pekefingeren. I info-modus kan har du rask tilgang til innstillinger med fingeren, og sammen med klok plassering av de fleste knapper, er GH3 så nær perfekt som man kan komme.

Perfekt ergonomi
Hvilket leder oss til ergonomi. De fem Fn-knappene er funksjonsknapper du kan programmere selv, fra et utvalg på 10 funksjoner, som du da får direkte tilgang til med et tastetrykk. Unntatt Fn-knapp 4 som bare gir deg tre funksjoner å velge blant. Det gummierte hånd- og tommelgrepet gir et svært godt grep, og tillater samtidig at man rekker rundt med fingrene til blant annet knapperekken på toppen og de to innstillingshjulene, uten å måtte flytte hånden hele tiden. Unntaket er Fn-knapp to, tre og fire, som havner under hånden. En ekstra Fn-knapp mellom objektivfatningen og håndgrepet ville vært en god ide.

Bilde- og videokvalitet
Panasonic sier selv at bildekvaliteten fra GH3 er like viktig som videokvaliteten. Til alle som har holdt pusten til nå, kan jeg fortelle at kameraet leverer varene så til de grader. Stillbildekvaliteten er nær identisk med Olympus OM-D E-M5, hvilket betyr klasseledende støyegenskaper, jpeg-farger, bildedynamikk og tonalitet. Men også hastighet. Kameraet autofokus på nivå med OM-D, 0,07 sekunder, og de mange fokussegmentene klarer fint å spore bevegelige objekter (i godt lyd) slik at motivet blir skarpt også på serieopptak.

Bildekvalitet i samme klasse som OM-D, betyr rene bildefiler til 1600 og 3200 ISO, med marginalt innslag av fin kornstøy ved 6400 ISO. Derfra og opp blir det mer grumsete, men detaljer er fremdeles synlige, om enn ikke så skarpt gjengitt fra 6400 ISO og oppover. 25600 ISO er fullt brukbart, men for grumsete til store utskrifter, uten omfattende bildebehandling. Kameraet ble testet med blant andre zoomene Lumix 14-140mm 4,0-5,8, 12-35mm f2,8, 35-100mm f2,8 og Olympus sylskarpe 75mm f1,8. GH3 leverte fenomenal skarphet og eksepsjonell oppløsning for et kamera med en 16 Mp bildebrikke i dette formatet. Sammenligninger med Canons fire ganger større fullformat 18 Mp på EOS 1D X, viste svært små forskjeller i detaljskarphet. Fargemetningen og fargebalansen er det beste jeg har sett fra noe Lumix G-kamera, og er endelig på høyde med de aller beste proffkameraene. Også på videopptak. Superrene videofiler med svært lite kornstøy på høy ISO, og meget jevne bevegelser i filmflaten under panorering, bør tilfredsstille kresne proffer. Det er en liten antydning til moare siden bildebrikkens lavpassfilter er så svakt (gir bedre pikseloppløsning), men jeg tviler på om det vil bli sett på som et problem blant videografer.

Perfekt?
Panasonic Lumix GH3 3r kanskje ikke det perfekte kameraet, men det kommer tett på. Hvis bildekvaliteten likevel er viktigst, kan det være verdt å ta en titt på Olympus mer kompakte og rimeligere OM-D E-M5. Men GH3 har bedre ergonomi, flere muligheter for programmerbare funksjoner, bedre søker, batteritid – og ikke minst høyere HD-videokvalitet. Og flere muligheter for seriøse filmskapere. Så gjennomført er Lumix GH3, at det faktisk er et troverdig alternativ til de dyrere Nikon D800/D600 og Canon EOS 5D mk III. Og det sier ikke så rent lite om de komplette kvalitetene i nesten-revolusjonen Panasonic Lumix GH3.

Lyd & Bilde mener

Svært høy bildekvalitet Klasseledende videokvalitet Omfattende funksjonsnivå Ingen fokusmarkering (peaking) på manuell fokus Ikke bildestabilisator i kameraet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Etterlengtet oppgradering

Kompakt og kompetent telezoom

De største instantbildene

Flyvende dobbeldekker

Kamera med kunstig intelligens

Parkerer konkurrentenes kameraer

Fullformatkamera på sparebluss

Fenomenalt anvendelig kameradrone

Et perfekt kompromiss

Ellevill vidvinkel

En ulv i fåreklær

Nikons Z8 oppfyller manges drømmer

Scroll to Top