Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Panasonic Lumix DMC G5

Kompetent allroundkamera

De er små, lette og lynraske. Kompakte systemkameraer øker i popularitet, og Panasonics nye G5 viser hvorfor.

Skrevet av / 05.10.12 - 00:00
Panasonic Lumix DMC G5
Lasse Svendsen

Dette kameraet kombinerer nemlig god bildekvalitet under alle forhold, med enkel betjening, og man trenger ikke være proff for å få fine bilder.

For ikke lenge siden var det en fordel å velge speilrefleks, dersom bildekvaliteten var viktigst. Nå er de nye kompakte systemkameraene som Lumix G5 her, med samme egenskaper som speilrefleksene, like gode på bildekvalitet. Og bedre på brukervennlighet.

Innovasjonen i kameraindustrien foregår nemlig i det nye hurtig voksende segmentet som vi også kaller hybridkameraer, eller mer korrekt, kompakte systemkameraer.

Ballet startet med Panasonics Lumix G-serie for fem år siden, og G5 er det aller nyeste i rekken. Nå har alle kameraprodusenter hybrider, men ingen har tatt igjen Panasonic (og Olympus) forsprang i antall modeller og tilbehør. Som blitser, og ikke minst optikk.

Lumix G5 plasserer seg i mellomklassen, hvor funksjonsnivået er høyere enn på enklere kameraer som Lumix GF-serien, men ikke like avansert som på GH-serien. Slik sett havner kameraet midt i smørøyet, hvor sterke rivaler som Canon EOS 650D, Nikon D5100 og Sony Alpha 57, skal slåss om de samme markedsandelene.

Kjappere
Panasonic-kameraet er det letteste og minste av dem alle, og det uten at noen vesentlige funksjoner er tatt bort for å spare penger eller vekt. Siden kameraet har erstattet speilhuset og optisk søker som vi finner i speilreflekser, med en elektronisk LCD-søker, vinner man på to fronter. Kameraet kan krympes siden man ikke trenger plass til et vippbart speil, og objektivene kan gjøres mindre og lettere. Fordi fraværet av speil, betyr at objektivet kan flyttes nærmere G5-erens 16 megapiksler bildebrikke.

En annen viktig fordel, er at kameraet kan reagere kjappere. Med det mekaniske speilet ute av veien, kan tiden fra man trykker på utløseren til bildet tas, kortes ned. Særlig på serieopptak. Hvor G5-en makter seks bilder per sekund. Respektabelt, men ikke helt på nivå med Sony Alpha 57s 10 bps. Men G5 har mye bedre søker enn A57. Den elektroniske LCD-søkeren har 1,44 millioner bildepunkter, og er mye lysere og ikke minst større enn på A57.

Pekeskjerm
Panasonic har – sammen med Olympus – de beste pekeskjermene i markedet. Ikke bare fordi man kan navigere i menyer og endre innstillinger med fingertuppen, men også fordi man kan velge fokuspunkt, lysmåling og faktisk ta bildet i én berøring med fingeren. Ønsker man å holde kameraet i andre posisjoner enn rett foran øynene, kan skjermen vippes og vris slik at man hele tiden kan se motivet på den.

Brukervennlighet
Selv om kameraet er mye mindre enn for eksempel en Canon EOS 650D, ligger det godt i hånden. Kamerahuset er laget i lettmetall og solid plast, med gummiert grep på fronten, og et gummiert felt på baksiden, akkurat der tommelen skal være. Perfekt. Søkeren tennes og skjermen slukkes automatisk når man løfter kameraet til øyet, og knapper og ratt sitter logisk plassert på det oversiktlige kamerahuset.

Skjermmenyene er også av den oversiktlige sorten, men mangler norsk språkdrakt. På toppen har Panasonic plassert knappen for videoopptak ,og en egen knapp for å aktivere intelligent auto. Da fyker kameraet rett i en hjelpemodus hvor fotografen ikke behøver å gjøre annet enn å velge utsnitt, og trykke på utløserknappen. Resten gjør kameraet for deg. Selv slikt som å stille makrofokus, velge portrettmodus når det registrerer ansikter, eller landskapsmodus når motivet er langt unna. Stort enklere kan knapt et moderne kamera bli.

Kreativ kontroll
Her er det også flere kreative filtre å velge blant, som kan brukes for å skape fine effekter i bildene. Det er flere innstillingsvalg her enn på en PC, og man kan lagre sine to mest brukte innstillingsvalg i to menymapper markert som C1 og C2 på funksjonshjulet på toppen av kameraet.

G5 leveres med enten en 14-42mm zoom, hvor man zoomer på gamlemåten, med en mekanisk zoomring, eller X Vario 14-42mm, for en drøy tusenlapp mer. En zoom med samme rekkevidde, men med elektronisk zoom. Akkurat som på kompaktkameraer. Og kompakt er den. Slår man av kameraet, trekker objektivet seg sammen. Akkurat som på, nettopp, et kompaktkamera. På G5 er det også mulig å zoome med en bryter på toppen av kamerahuset, når X Vario-objektivet er påmontert. Bruker man kameraet uten elektronisk zoom, kan bryteren brukes til blendervalg eller eksponeringskompensasjon.

HD-video er standard på systemkameraer, også på G5. Som har integrert stereomikrofon, full progressiv videoopptak med 50 bilder i sekundet, for minimalt med bildeflimmer. Nytt på G5 er den velkomne muligheten til å velge MPEG4-format i stedet for AVCHD videoformat opp til 28 Mbps, en lettelse for alle som hverken fant AVCHD-filene i den intrikate mappestrukturen, og heller ikke fikk åpnet filene i noe redigeringsprogram.

Bildekvalitet
Personlig er jeg usikker på hvor mange som vil bruke en G5 som videokamera. Uansett, skal de vite at videokvaliteten er fordømt bra. Oppløsningen er 1080p, som også mange kompaktkameraer med HD-video har, men G5 leverer mye skarpere opptak, med jevnere bevegelser, større fargemetning, og mye mindre bildestøy. Avspilling av HD-video fra G5, på en Philips 52PFL9606, ligner kringkastingskvalitet, og det er bare lydkvaliteten som ikke holder god NRK-standard.

Den nye 16 megapiksler bildebrikken foretar nemlig deler av bildeprosesseringen selv, før kameraets bildeprosessor avslutter jobben. Resultatet blir svært bra. Forbedringene sammenlignet med forgjengeren er tydelige, særlig på høy ISO (maksimalt 12800). Selvsagt er det bildestøy på høyeste ISO-verdier, noe som vises når man ser på bilder man har tatt i lite lys. Som ute en mørk kveld.

Med X Vario 14-42mm, er skarpheten og oppløsningen på høyde med Canon EOS 650D, men her får man lavere línjefortegning, mindre vignettering og mindre synlig kromatisk feilbrytning. Det er også den aller minste zoomen til noe systemkamera, og gjør G5 til et i aller høyest grad, kompakt systemkamera.

Fargegjengivelsen er tett opp til nøytral og kameraet leverer nydelige hudtoner. Og er fullt på høyde med tonaliteten fra kameraer som Nikon D7000 og Olympus OM-D E-M5. Som er blant de beste på fargepalett. Bildestøy er godt kontrollert på alle ISO-verdier opp til 1600 ISO. Fra 3200 ISO er det mer kornstøy her enn på D7000 og OM-D, men den er ikke så synlig at den har noe betydning før ved 6400 og 12800 ISO. Da dukker nemlig fargestøy opp i tillegg, og her bør man være varsom dersom man ønsker store forstørrelser.

Men videokvaliteten er enestående. Kanskje det beste vi har sett i denne klassen. Bildet er skarpt, godt oppløst og uten flimmer under panorering. Under opptak er autofokusen kjapp og presis, med muligheten for å velge fokuspunkt på skjermen, under opptak. For folk flest vil videoopptak med G5 være en enorm opptur, sammenlignet med et vanlig HD-videokamera. For ikke å snakke om et kompaktkamera.

Passer de fleste
Det meste er på plass i Lumix G5. Som er et av de mest gjennomførte allroundkameraene i mellomklassen. Skarp optikk, god oppløsning og høy bildekvalitet fra stillbilder og HD-video, gjør kameraet til et av de beste kjøpene i amatørklassen. Brukervennligheten er fortreffelig, og pekeskjermen, autofokusen og den svært velfungerende intelligente automatikken, gjør det morsomt å fotografere med Lumix G5. Et varmt anbefalt kamera som snuser på en sekser på terningen.


Den vribare pekeskjermen gjør betjeningen til en lek.


Med den elektroniske 14-42mm zoomen, øker prisen til drøyt 7.000 kroner.

Fotobagen – et sted å ha alt i
De færreste trenger en stor bag, når man skal ha plass til et kompaktsystemkamera, med litt tilbehør. En liten bag fra Crumpler, Lowepro eller Vanguard er ofte nok. Mange liker dessuten snutebager, av den typen som kameraet ligger på høykant i, og så har man små lommer med plass til for eksempel et ekstra objektiv, batteri, minnekort og pusseklut.Booq Bags er et relativt ubeskrevet blad i Norden, men nå kan de kjøpes fra booqbags.dk, og jeg har tatt en nærmere titt på Python Toploader til 800 kroner. Som er en snutebag, men med relativt god plass. Kvaliteten på det grå og vannavstøtende nylonmaterialet er svært høy. Sømmer og de gummierte glidelåsene holder høy kvalitet, og bagen er godt polstret. Den har plass til et systemkamera med optikk, og et ekstra objektiv i hovedrommet. Alternativt et kamera med telezoom påmontert.Siderommene er små, men rommer batterier, minnekort og utstyr som ikke har for stort volum. En liten lomme på innsiden av hovedrommet, og en stor på baksiden, bidrar til å utnytte plassen i bagen maksimalt.Skulderremmen kan tas av og det polstrede håndtaket gjør bagen letthåndterlig.

Lyd & Bilde mener

Skarpe bilder og video Lynrask autofokus Svært god brukervennlighet Bildestøy på høy ISO Fokusjaging i lite lys

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Etterlengtet oppgradering

Kompakt og kompetent telezoom

De største instantbildene

Flyvende dobbeldekker

Kamera med kunstig intelligens

Parkerer konkurrentenes kameraer

Fullformatkamera på sparebluss

Fenomenalt anvendelig kameradrone

Et perfekt kompromiss

Ellevill vidvinkel

En ulv i fåreklær

Nikons Z8 oppfyller manges drømmer

Scroll to Top