TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV
L&B Julekalender 2024 Delta her!

: M&K Sound S-150 THX

Blast from the past

Selv etter over 20 år på markedet, er kinohøyttalerne fra M&K Sound fortsatt blant de beste i sin klasse.

Av / 10.01.17 - 00:13
M&K Sound S-150 THX

Lyd & Bilde mener

  • MK smeller til med klokkeklar og sømløs lyd i alle kanaler, pluss en seriøs jordskjelv-sub med ultradyp og presis bass.
  • Høyttalerne er ikke spesielt lettdrevne, og krever sitt av det øvrige utstyret.

Høyttalerne fra M&K Sound er en av hjemmekinoverdenens store klassikere. Helt siden midten av 90-tallet har de populære høyttalerne vært en trofast referanse innen filmlyd, både til hjemmekino og profesjonell bruk. M&K ble opprinnelig stiftet av amerikanerne Jonas Miller og Ken Kreisel i 1974, og produktene som ble unnfanget var ganske banebrytende for sin tid. Flere husker nok S-150 systemet fra 1995, som var blant de første høyttalerne til å oppnå THX Ultra-sertifisering for hjemmebruk. En annen velkjent patent er de karakteristiske Push-Pull subwooferne.

M&K Sound har i senere tid havnet på danske hender. Hovedkontoret ligger nå i Karlslunde på Østsjælland, og produktporteføljen er bredere enn noen gang. Foruten avanserte surroundløsninger til hjemme- og proffbruk tilbyr M&K nå også inwall, onwall-høyttalere og lydplanker i flere prisklasser. Det klassiske 150-systemet er også tilbake i oppdatert utgave. Vi syntes derfor det var på høy tid med et gjenhør!

I denne testen har vi tatt for oss MK-høyttalerne i et 7.1 oppsett bestående av 3 stykk S-150 i front og senter, SS-150 til surround og MP-150 til bak-kanalene. Dypbassen besørges av ikke bare en, men to stykk potente X12 subwoofere. Den totale prisen opp i overkant av 150.000 kroner. Det tilsier at dette er et oppsett for entusiastene som planlegger en skikkelig hjemmekino! Man står selvsagt fritt til å starte med kun en sub, et enklere 5.1 oppsett og bygge ut over tid.

M&K Sound S-150 THX mkII

(Foto: Produsenten)
M&K Sound S-150 THX mkII ser til forveksling lik ut som den gamle, men det meste er nytt, inkludert et forbedret kabinett, oppgraderte elementer og nye delefilterkomponenter. Til tross for beskjedne mål på 32 x 27 x 32 cm (H x B x D) har de oppnådd THX Ultra 2 godkjenning. (Foto: Produsenten)

Den kanskje største klassikeren i M&Ks sortiment er S-150. Denne kubeformede kompakthøyttaleren er lett gjenkjennelig med sine tettpakkede doble mellomtoner og tre diskanter. Den patenterte konstruksjonen gir et veldig fokusert, sammenhengende lydbilde, med kontrollert spredning og spesielt kraftfull lyd for størrelsen. Dette har også gjort den til en populær monitor i proffsammenheng: Den aktive versjonen av S-150 (MPS2510) har blitt brukt til å mikse lydsporet på flere stjernespekkede Hollywood-produksjoner, og benyttes fortsatt flittig av lydteknikere verden rundt.

MP-150

(Foto: Produsenten)
M&K Sound MP-150MP-150 er en grunnere versjon av S-150, perfekt til veggmontering. På tross av mindre kabinett er ytelsen veldig lik storebror.

I dette oppsettet har vi også fått anledning til å prøve ut on-wall versjonen av S-150, kalt MP-150. Dette er kort og godt en litt grunnere utgave optimalisert for veggmontering. Høyttalerne kommer med feste for veggbraketter, og har en skrå frontbaffel for å kunne vinkles oppover eller nedover mot lytteposisjon. Derfor vil de også være velegnet til bruk i surroundkanalene. Kanskje også til Dolby Atmos-lyd i taket?

Annonse

S150T

I vårt testoppsett bruker vi også MKs velkjente ”Tripole” høyttalere i surroundkanalene. Disse utmerker seg ved å ha både front- og sidemonterte elementer, som dermed kan spre lyden nesten 180 grader. Mens de opprinnelige SS-150 høyttalerne kunne brukes som både dipol og bipol, kommer den nye versjonen kun med Tripol (bipol) innstilling. Dette er i tråd med Dolbys anbefalinger for digital 5.1 og 7.1 så vel som nye objektbaserte lydsystemer (Atmos). S150T har medfølgende braketter som gjør det lett å montere dem rett på veggen.

X12

(Foto: Produsenten)
X12 subwooferen er en av de råeste subwooferne vi har vært borti. Den bruker to kraftige 12 tommere i Push-Pull kobling for å gi presis, men kjellerdyp bass. (Foto: Produsenten)

Subwooferen i dette systemet er kanskje selve rosinen i pølsa. X12 er M&Ks kraftigste sub, og bruker to solide 12-tommere med lang slaglengde i en såkalt push-pull konfigurasjon. Dette er nok en M&K spesialitet vi kjenner igjen fra forgjengeren MX350, og ikke minst Ken Kreisels DXD subwoofere. Prinsippet er som følger: Den øverste 12-tommeren spiller utover på vanlig måte, mens den nederste bassen vender innover samtidig som den er koblet i motfase. Begge membraner vil derfor slå utover samtidig, men fordi det ene magnetsystemet trekker mens det andre dytter, vil mye av den harmoniske forvrengningen utlignes. Dette, samt at bassene sitter i et lukket kabinett, gjør at X12 kan flytte store mengder luft uten å miste kontrollen. M&K er i likhet med resten av høyttalerne i oppsettet THX Ultra 2 godkjent, og en enkel sub oppfyller kravene til å brukes i større hjemmekinorom.

M&K Sound S-150 THX: Fra gammel til ny

Den oppdaterte MKII-versjonen av S-150 ser til forveksling lik ut som den gamle, men det meste skal angivelig være nytt, inkludert et forbedret kabinett, oppgraderte elementer og nye delefilterkomponenter. Hva skiller dem egentlig fra originalen?

Gert Christensen har spilt en nøkkelrolle i fornyelsen av de klassiske M&K høyttalerne, som blant annet har fått nye diskantenheter.
Gert Christensen har spilt en nøkkelrolle i fornyelsen av de klassiske M&K høyttalerne, som blant annet har fått nye diskantenheter. (Foto: M&K Sound)

Lyd & Bilde tok en prat med Gert Christensen, som er ansvarlig for utviklingen av dagens M&K høyttalere. Han har lang fartstid fra elementprodusenten Peerless(nå eid av Tymphany), som også leverer flere av elementene til M&K – deriblant den spesielle 5,25” mellomtonen til S-150.

– Det var aldri noe tema å endre på oppskriften, sier Gert. Løsningen med doble woofere og triple diskanter er i seg selv en fremragende ide. Vi har utelukkende fokusert på å raffinere lydkvaliteten og de tekniske detaljene.

– Peerless-mellomtonen holder meget høy kvalitet, og produseres fortsatt spesielt for M&K, forteller Gert. Diskantene har til gjengjeld blitt endret radikalt i forhold til de opprinnelige høyttalerne.

– Delefilterfrekvensene i S-150 gjør at lyden er veldig avhengig av konsistent kvalitet i diskantseksjonen, forteller Gert. Dette var noe av det vi ønsket å forbedre med MK II versjonen.

Mens datidens diskanter var ”halvfabrikata” som M&K satte sammen selv, er dagens utgave nå produsert av Peerless for å gi bedre kvalitetskontroll og lavere toleranser. Stort sett alt er nytt: Domematerialet er skiftet fra polyester til silke, og den tidligere frontplaten av plast er nå aluminium. Svingspolen er nå viklet på folie med ventilasjonshull for å skape et ”low compression” design. Disse endringene tillot også endringer i delefilterne, og gjorde sitt til at S-150 mkII kunne oppnå den nyeste THX Ultra 2 sertifisering.

Velfungerende oppskrift

M&K høyttalerne skiller seg fra typiske hi-fi høyttalere ved at de er spesielt konstruert for å spille sammen med subwooferen fra bunnen av. Anbefalt delefrekvens på samtlige høyttalere er 80hz. Tanken er at man ved å rute all bassinformasjon til en eller flere optimalt plasserte subwoofere, unngår ujevnhetene som kan oppstå når man ber 5 eller flere høyttalere om å spille dypbass. Både høyttalerne og subwooferne er av lukket type (trykkammer). Det gir noe lavere effektivitet, men gir til gjengjeld jevnere frekvensrespons og mer sømløs overgang mellom subwooferen og satellitthøyttalerne.

Et annet poeng som M&K forfekter, er at høyttalere og høyttalerelementer skal være identiske rund baut. Front, senter og bak-kanalene er enten like eller klanglig matchet til hverandre, for å unngå at de panorerende lydeffektene endrer karakter på ferden.

Sist, men ikke minst har S-150 små skumgummidempere over og under diskantelementene. Disse begrenser den vertikale spredningen, og bidrar derfor til å redusere refleksjoner fra gulv og tak. En potensiell sideeffekt av dette er at diskanten kan komme litt ut av fokus. De må derfor vinkles nøyaktig i retning av lytteposisjon.
S-150 kan plasseres på stativ, henges på vegg eller monteres bak et akustisk transparent lerret. Aller best resultat oppnås dersom man monterer alle de tre fronthøyttalerne på samme linje horisontalt.

Comeback

Det er ikke til å unngå å bli litt nostalgisk i det vi setter lyd på M&K-settet. Lyd & Bilde brukte det opprinnelige 150 THX 5.1 systemet som referanse i mange år, og det er mange surroundreceivere og forsterkere som har fått bryne seg på de avslørende høyttalerne. I tillegg er det mange andre høyttalerpakker som har måttet se seg slått av de små, men potente kubene.

Vi koblet opp M&K systemet i vårt 7 m x 4,5 meter (L x B) store lytterom. Fronthøyttalerne ble plassert på 60 cm stativer like under lerretrammen, mens bakhøyttalerne ble satt på hyller i 180 cm høyde. Høyttalerne har også blitt testet med flere forsterkere, alt fra mindre Yamaha-receivere til vår kraftige Hegel-rigg (H30/H20) hvor mangel på effekt ikke er noe problem…

Lydkvalitet

Når man setter seg ned og planlegger en hjemmekino er det nok fristende å starte med subwooferen, men det blir feil fremgangsmåte. Alt begynner med front- og senterhøyttalerne! Uten en god senterkanal vil dialogen og alt annet som hender på skjermen låte diffust og innestengt, og da hjelper det ikke hvor mye bassen buldrer.
I mange hjemmekinooppsett er det populært å bruke en horisontalt liggende senterkanal over eller under skjermen, kombinert med gulvstående fronthøyttalere. Slike forutsetninger gjør det vanskelig å få de tre høyttalerne til å låte likt, da spredningskarakteren blir forskjellig.

Oppskriften til M&K er å bruke identiske front- og senterkanaler, og man hører med en gang hvor bra disse fungerer i fellesskap. De tre høyttalerne skaper et sømløst, stort og bredt lydbilde, som passer perfekt til bildene fra vårt brede Cinemascope-lerret. Spesielt stemmegjengivelsen er fantastisk bra: M&K høyttalerne har en veldig konsentrert og naturtro lyd, som nesten får det til å virke som skuespillerne står i rommet. Dette er en egenskap vi ofte savner på større høyttalersystemer, hvor elementene sitter mer spredt.

En annen ting vi merker med M&K er hvor nøytralt og usminket de spiller. Høyttalerne låter veldig rent og ufarget, og er tilsynelatende upåvirket av volumet vi spiller på. Lydkarakteren er lik enten vi ser på en rolig dialogscene eller en ellevill ”shooting frenzy”. Høyttalerne har plenty med overskudd, og kan spille på referansevolum uten å låte presset eller vrenge lyden på noen måte. Dette er et resultat av at M&K har tatt seg bryderiet og kostnadene med å få høyttalerne godkjent av THX, som stiller bastante krav til lydtrykk.

Lydbildet sitter som støpt, også når vi beveger oss bakover til surroundkanalene. I mange systemer har lydeffektene en tendens til å krympe når den panorerer bakover, men M&K greier å bevare størrelsen og formen på objektene. I vårt testrom, som er relativt langt og smalt med rikelig avstand mellom bakhøyttalerne og sofaen, fikk vi godt resultat med å bruke SS-150 tripoler på siden og MP-150 bak. SS-150 høyttalerne gjør en utmerket jobb med å binde lydbildet sammen med frontene, mens MP-150 greide å lukke ”lydboblen” bak oss på en overbevisende måte. I mindre rom, og med kortere avstander, kan ett eller to sett med SS-150 holde i massevis.

M&K vs Procella

Mange lurer sikkert på hvordan M&K settet står seg mot våre nåværende referansehøyttalere, som kommer fra svenske Procella. Vår erfaring med M&K er at de kan settes i et nesten hvilket som helst rom, og gi utmerket resultat. Procellas
P6 og P15 høyttalere er absolutt en verdig konkurrent til M&K, men de krever en litt større innsats for å yte sitt beste. I vårt tilfelle er høyttalerne montert i en såkalt baffelvegg, som gir en merkbar boost over store deler av frekvensområdet. Dette kan blant annet høres ved at P6 har en litt varmere lyd, med fyldigere stemmegjengivelse. Bakhøyttalerne i systemet får ikke like mye drahjelp, og her er forskjellen mindre. De bipolare SS-150 bidrar dessuten til å gi en litt mer diffus og ”altomsluttende” lyd enn de direktestrålende P6, som kan være litt besnærende. Når det kommer til bassregionen, er det ingen tvil om at X12 har mer skyv i dypbassen enn P15, til tross for dennes doble 15”.

M&K Sound X12 subwooferen er et skonummer større enn den gamle MX350, men sparker desto mye hardere i dypbassen. (Foto: Audun Hage)
M&K Sound X12 subwooferen er et skonummer større enn den gamle MX350, men sparker desto mye hardere i dypbassen. (Foto: Audun Hage)

Når det gjelder å dra inn de store kanonene, er X12 subwooferne virkelig i sitt ess. De to M&K subene sørger hele tiden for å gi et bra fundament til den øvrige lyden, men de flekser ikke med musklene før det virkelig trengs. Dette er omtrent så langt fra en slapp, blafrende entonebass det går an å komme! X12 har en imponerende kjapp respons, hvor den kan gå fra å være stille, så smelle til med et drønn, og deretter bli stille igjen, uten etterheng. Dette er en kvalitet vi husker fra den gamle MX350, men mens forgjengeren kunne være litt sivilisert, er X12 blitt et skikkelig villdyr! Jeg prøvde med den berømte kampscenen i krigsfilmen ”Fury” med Brad Pitt i hovedrollen, og har vel ikke vært nærmere følelsen av å sitte inne i en tanks siden militæret. Motorduren går gjennom marg og bein, og når kanonene fyrer av kjennes det som fysiske slag i i mellomgulvet. Jøje meg! Samtidig finnes det ikke et hint av forvrengning eller mekaniske ulyder å spore fra elementene, bare ren og deilig dypbass.

En ting vi merker oss i sammenligning med Procella og andre hornladede høyttalere som Klipsch for den del, er at M&K høyttalerne har noe lavere effektivitet. De bør helst ha minst 150 watt per kanal eller mer for å yte sitt ebste. Erfaringen er at lydbildet ”vokser” og får mer dynamisk headroom etter hvert som vi fyller på med hestekrefter.

Hva med musikk?

M&K høyttalerne er i utgangspunktet laget for dedikerte hjemmekinoer, men de fungerer utmerket til musikk også (S-150 er en populær nærfeltsmonitor i musikkstudioer). De spiller imidlertid en god del friskere i toppen enn typiske hi-fi høyttalere, og uten bass er man selvfølgelig avhengig av subwoofer hele tiden. Her er det ikke gjort noen forsøk på å ha noen snill eller tilgivende klangbalanse, og enkelte innspillinger kan virke i lyseste laget. På den annen side er høyttalerne veldig detaljerte og avslørende, samtidig som de spiller med masse overskudd. Morphines melankolske saksofon låter fenomenalt friskt og metallisk, uten farging eller tegn til kompresjon. Samspillet mellom høyttalere og subwoofer, kombinert med god timing i bassen, gjør at du skal ha et ganske påkostede hi-fi høyttalere for å henge med.

Konkurrenter

Når taksameteret stopper der det gjør, sier det seg selv at markedet er fullt av konkurrenter. Nesten alle de store høyttalerprodusentene tilbyr hjemmekinohøyttalere i high-end klassen, men hvis vi holder oss til de mer dedikerte systemene vi har testet er det nærliggende å se på XTZ Cinema, Adam Audio og ikke minst de nye høyttalerne fra Arendal Sound. M&K-oppsettet vi tester her koster en god del mer enn disse prisbevisste systemene, og selv et 5.1 basisoppsett vil bli noe dyrere. M&K er ikke nødvendigvis ”bedre” enn konkurrentene på alle områder, men utmerker seg ved å ha noen ganske unike egenskaper. Den fokuserte lydkarakteren, overskuddet, tonaliteten og ikke minst samspillet med de ultrakjappe subwooferne, gjør at man nærmest er garantert et bra sluttresultat, også i vanskelige lytterom. Man kan starte med et enkelt 5.1 oppsett og 1 sub (eventuelt også fra den rimeligere V-serien med singel bass) og bygge ut til 7.1 eller fullblods Atmos-lyd over tid, vel vitende om at alle høyttalerne matcher hverandre.

Konklusjon

Dette oppsettet fra M&K kan muligens virke litt ”retro” sammenlignet med de nyeste løsningene på markedet. Etter å ha sjekket ut S-150 THX på nytt i finpusset, oppdatert form, kan vi imidlertid slå fast at M&Ks etablerte og velutprøvde prinsipper fortsatt fungerer utrolig bra! Vi er spesielt imponert over evnen til å skape et stort og sømløst lydbilde med lik klang fra alle kanter, og stemmegjengivelsen er kort og godt skremmende realistisk. Subwooferen overlater heller ingenting til tilfeldighetene, og graver dypt i kjelleren uten etterheng. Med andre ord – de gamle er fortsatt eldst!

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)

Prøv LB+Total i 1 måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

925,-
79,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse
Lyd & Bilde