Verdens kuleste SUV er elektrisk. Firehjulstrekk med separat motor foran og bak. Rekkevidde på over 50 mil før lading. Falkevingedører bak setter prikken over i-en for ”coolness”. Legg til at verstingversjonen gjør null til hundre på 3,1 sekunder, og begjæret er komplett. Fremdeles er ikke det kuleste nevnt: nemlig selvkjørende egenskaper.
Selvkjørende
I fremtiden trenger du ikke tenke på å sjekke blindsonen, lese trafikkbildet eller lete etter parkeringsplass. Fremtidens bil kjører seg nemlig av seg selv, du trenger ikke engang å sitte bak rattet. Det høres kanskje fjernt ut, men denne fremtiden er sannsynlig vis nærmere enn du tror.
Vi er allerede langt på vei. Biler har elektronisk assistent som bråstanser om noe kommer i veien. Den samme elektronikken overvåker såkalt adaptiv cruisekontroll, hvor bilen automatisk holder avstand til bilen foran. Volvo har fått ”elgradar”, hvor bilen bråbremser om et stort dyr plutselig kommer ut i veibanen – selv om det er bekmørkt eller tett skog. Mercedes E-klasse med Pre-Safe Brake hindrer ulykker under 60 km/t.
Totalt selvkjørende biler har i flere år vært testet av Google på amerikanske veier, og Nissan har begynt å gjøre det samme i Europa.
Tesla er der alt
Det du kanskje ikke vet, er at nye biler fra Tesla allerede har fått det nødvendige utstyret for førerløs aktivitet. Først kom Autopilot i 2014 med automatisk rattstyring som følger veien, automatisk filskifte og autostopp. Etter hvert kom selvparkering og ”summon”-funksjon, hvor bilen på din kommando kjører ut fra parkeringsplassen, hvorpå du bekvemt kan stige inn og overta styringen.
Det enda færre vet er at fra og med nå er alle Tesla-biler som ruller ut fra fabrikken utstyrt med mulighet for fullstendig selvkjørende egenskaper. Du hørte riktig. Alle. Selvkjørende. Det betyr at bilen kan komme og hente deg etter en fuktig kveld på byen og kjøre deg trygt hjem. Og det vil bli minst 10 ganger tryggere enn en gjennomsnittlig edru menneskelig sjåfør, skal vi tro Tesla.
Naturlig forlengelse av hjemmet
Tesla har dermed markedets første tilgjengelige masseproduserte bil med fullstendig autonome egenskaper. Den blir en naturlig forlengelse av det smarte hjemmet. Tenk, du ser en TV-reklame for de fete høyttalerne du har ønsket deg så lenge. Du bestiller dem via internett, og kan velge mellom å betale for utlevering og vente et par dager på levering, eller å hente dem selv. Du velger å hente selv.
En beskjed tikker inn på din smartmobil. Det er din Tesla, som spør: ”Skal jeg kjøre og hente på adresse for sist registrerte kjøp?” Du klikker ”ja”. Garasjeporten åpner seg, ut kjører din Tesla og forsvinner ut i horisonten. En time senere kommer den tilbake, lastet med nye, fete høyttalere. Om det blir akkurat slik gjenstår å se, men muligheten er der.
Når bilen kjører seg selv, kan man fraktes hvor man vil. Man kan ta en langtur fra Oslo til Trondheim, hvor man selv ligger og sover med setet helt tilbakelent. Hele turen. Edru eller påseilet, spiller ingen rolle. Med en selvkjørende bilpark betyr det dessuten at langt færre trenger å eie sin egen bil. Man kan kjøpe månedskort på selve transporten akkurat som på toget. Og bestille skyss med en app, deretter kommer bilen og kjører deg til jobb eller hvor du skal, hvorpå den stikker videre for å plukke opp nestemann. Spesielt i byene er dette praktisk, og man trenger plutselig nesten ikke parkeringsplasser i det hele tatt.
Krever lovendring
I prinsippet kan Tesla når som helst aktivere førerløs funksjonalitet med en programvareoppdatering gjennom luften. Alle kameraer, sensorer og nødvendig datakraft er ferdig installert. Og selv nå, før funksjonen rulles ut, lærer bilene trafikken og kjøremønsteret mens de brukes, slik at de blir enda smartere trafikanter når Tesla aktiverer funksjonen.
Det er imidlertid ikke bare bare. Det må en lovendring til. I Norge og mesteparten av verden er det fremdeles slik at alle biler krever en menneskelig sjåfør med sertifikat, og det er sjåføren som er ansvarlig i trafikken. Denne loven må skrives om, slik at bilen, eller rettere sagt datamaskinen, blir utnevnt som sjåfør, og det trafikale ansvaret overføres til selskapet som produserer og vedlikeholder denne.
Hvis du trodde det betyr at det er langt frem i tid, så vit at Samferdselsdepartementet allerede jobber med et lovforslag som skal være klart til utredning på Stortinget allerede før sommeren. Man regner nemlig med at en førerløs biltrafikk vil bli 90 prosent tryggere, noe som kan spare samfunnet for 30 milliarder kroner årlig i trafikkulykker. Da snakker vi!
Allerede har Tesla sakte, men sikkert begynt å rulle ut deler av den nye Autopilot-versjonen, som skal gjøre bilene selvkjørende. Det gjelder autoparkering, påkalling fra parkert tilstand og en mer avansert autostyring, hvor bilen tør i enda større grad å styre rattet, selv der hvor veioppmerking er dårlig. Inntil videre gjelder det bare for hastigheter under 80 km/t.
En bil til begjær
Undertegnede fikk låne en Tesla Model X i en uke. Det nye autopilotsystemet var da ikke aktivert. Og siden det nye systemet krever helt nytt utstyr og maskinvare, så var det leit å konstatere at bilen heller ikke hadde det gamle systemet. Det betyr at bilen jeg fikk teste, totalt manglet automatiske kjøreegenskaper – ikke engang adaptiv cruisekontroll hadde den, som i dag er standard på svært mange mellomklassebiler. Denne vurderingen av bilen blir derfor av Model X som en teknisk gadget, men uten det aller kuleste. Den gode nyheten er at også demoeksemplaret i fremtiden vil få autonome egenskaper med en programvareoppdatering.
Til tross for manuelle kjøreegenskaper er det likevel så mye tøft med den, at den trigger kjøpelysten.
Falkevingedører
Ta bare falkevingedørene. Eksteriørmessig det tøffeste med hele bilen. Dørene åpnes med et klikk, hvorpå de stiger opp på elegant vis. De er omringet av sensorer, som hvis de registrerer en obstruksjon, for eksempel et lavt tak eller en stolpe tett på, nekter dørene å åpne seg helt opp. Bilen vil med andre ord aldri dunke dørene inn i noe – inkludert et menneske.
Det kan by på noen små irritasjonsmoment, i det felles garasjeanlegget jeg bruker til daglig opplevde jeg at dørene ikke alltid gikk helt opp, selv om det var fri passasje. I telefon med Tesla fikk jeg beskjed om at systemet husker obstruksjoner til neste gang, og tar ingen sjanser, men hindrer dørene i å åpne seg helt. Det stoler med andre ord ikke helt på sine egne sensorer. For full åpning må man da overstyre dette manuelt, og bilen husker til neste gang at den kan åpne seg helt, med mindre sensorene på nytt registrerer at noe er i veien. Greit nok.
Frontdørene åpnes på vanlig vis, men også de stopper hvis noe står i veien. Trykk på bremsepedalen for å indikere at du er klar til å kjøre, og dørene smeller igjen av seg selv.
En stor S
Bilen ser ut som en høyere utgave av Model S. Grunnen til å ikke lage den som en BMW X7 eller Lexus RX 450 er aerodynamikk. Model X har nemlig noe av den laveste luftmotstanden blant noen SUV. Den er oppgitt til 0,24, omtrent samme som Model S, og lavere enn Nissan Leaf! Dette er nødvendig for å få lengst mulig rekkevidde, og dessuten raskest mulig akselerasjon. P-versjonen av Model X gjør 0–100 km/t på 3,1 sekunder! Den jeg fikk teste var standard 90D-versjon, som bruker 5 sekunder på samme akselerasjon. Vi er likevel i råskinn-land!
Rekkevidde
Rekkevidden på 90D er oppgitt til 489 kilometer etter europeisk NEDC-standard. Jeg testet den i vintervær, og har i praksis med blandet by- og langkjøring fått rundt 350 kilometer rekkevidde. For en bil på 2,5 tonn må det likevel sies å være klart godkjent.
Plotter man inn en tur på GPS-kartet (Google Maps), vil systemet automatisk lete etter Superchargers på ruten. Dette er Teslas ladesystem som er plassert på strategiske punkter rundt omkring, som i praksis betyr at man kan kjøre fra sør til nord i Norge uten å gå tom for strøm. Det fungerer brillefint, på en tur til svenskegrensen fikk vi beskjed om at vi på hjemturen ville nå en Supercharger med 2 prosent igjen på batteriet. Underveis fikk vi beskjed om å holde hastigheten under 110 km/t for å nå frem til målet, noe som ble sunket til 100 km/t etter en stund. Litt flaut å ligge under 100 i 110-sonen med en Model X, men vi kom i hvert fall trygt frem til ladepunktet. På Superchargeren sto flere Tesla-er på lading, og vi fikk mange nikk i vår retning fra Model S-eiere, som vi gjettet var litt misunnelige og åpenbart mente vi hadde gjort riktig valg av bil.
Supercharging er for øvrig gratis i uendelig tid for alle biler bestilt før 15. januar 2017, mens biler etter dette kan lade 400 kWt gratis årlig (ca 1.600 km), før de må betale en avgift for hver lading, som Tesla hevder blir lavere enn å fylle en tilsvarende tank bensin.
En datamaskin på hjul
Når man sitter i Model X, er det virkelig som en datamaskin på hjul. Dashbordet er herlig futuristisk, ikke minst takket være den gigantiske berøringsskjermen på høykant som styrer alt det tekniske i bilen. Denne er lik den vi husker fra Model S, og her kan du åpne dører, heve eller senke bilen ut ifra terrenget du kjører på, du kan velge hardhet på rattet, om bilen skal regenerere batteriet mye eller lite når du slipper gasspedalen (mye betyr kraftigere nedbremsing og mer nøkkete kjøring). Her styrer du baksetene (gjelder ikke 5-seterutgaven, hvor disse sitter fast), og du kan lagre kjøreruter og se ditt forbruk på disse, slik at du etter hvert kan lære deg å kjøre mer og mer økonomisk.
Man kan fort bli sittende og trykke mye på skjermen, fordi det er så mye kult å stille på. Men så lenge det fortsatt er du som er sjåføren, gjelder det å holde øynene på veien!
På dashbordet ser man hvordan både din og bilene foran deg ligger i veibanen. Bilen holder hele tiden kontroll på trafikken i umiddelbar nærhet, og varsler om noen er nærme. Ikke noe veldig spesielt med det, men i autonom tilstand vil bilen kunne ta helt over og være i langt bedre stand enn deg selv til å oppdage faretruende situasjoner. Nærmest før de er i ferd med å skje!
App-styring
Med en mobilapp kan du låse og åpne den fra motsatt side av kloden, kjøre nøkkelfritt, sette den til å varme kupeen på valgte tider av døgnet, og starte og stoppe lading.
Lydkvalitet på stereoanlegget
Model X er selvsagt utstyrt med et stereoanlegg, og testeksemplaret hadde lydanlegg fra Dolby – som er ekstrautstyr. Dolby Surround-funksjon gir en surroundfølelse på en annen måte enn stereofunksjon. Det funker bedre på noe musikk enn annet, jeg valgte stort sett å bruke vanlig stereo. Lyden er veldig bra, og spesielt når man står stille eller beveger seg sakte i tett trafikk er støygulvet herlig lavt. Det betyr at musikken låter bra og oppløst, og man trenger ikke å spille høyt. Høy hastighet blir en annen sak, da kupeen godt kunne vært bedre isolert fra veistøy. Her er en del andre luksusbiler bedre enn Tesla.
Model X er utstyrt med både DAB+ og internettradio. Dens 4G mobilnettilkobling er det Tesla som betaler for, det gjelder også om du strømmer musikk fra Spotify. Som også er innebygd.
Kjøreegenskaper
Som en dings på fire hjul er Tesla Model X et mesterverk. ”Må ha”-faktoren er skyhøy, dette er noe av det kuleste jeg har prøvd. Hva kjøreegenskaper gjelder, er også de luksusklassen verdig. Bilen føles meget stødig, det er ikke slark noe sted, alt er gjennomtenkt. Og for en akselerasjon!
Da vi testet Model S var det med bakhjulsdrift, og den logret fælt med halen på vinterføre. Selv med ESP. Dette er en firehjulstrekker, som ligger på veien på en helt annen måte. Noen vil nok si den er litt stiv, men det må den nesten være for å takle de enorme kreftene den belaster akslene med.
Men hvor god bilen enn er å kjøre, vil man nok få en ganske mye mer luksuriøs følelse av å kjøre tilsvarende SUV fra BMW, Lexus og Land Rover. Tar man Teslas subsidier med i regnestykket, kan Model X derfor synes kraftig overpriset i utgangspunktet. Men Model X er så absolutt god nok, og hva ”coolness” angår er det kanskje ingen som slår den.
Konklusjon
Den batteridrevne Tesla Model X har brutalt med kraft, en meget sjenerøs rekkevidde og med firehjulstrekk har den meget akseptable kjøreegenskaper også om vinteren.
Den er en teknologisk dings av det sjeldne, som er grunnen til at vi valgte å teste den i Lyd & Bilde til tross for at vi ikke er et bilblad. Appstyring er tøft, og det er masse funksjoner man kan leke seg med via den enorme berøringsskjermen. Lydanlegget er i toppklassen hva forhåndsinstallerte bilstereoer angår.
Du havner omtrent på en million kroner om du skal ha Model X med litt ekstrautstyr. Til den prisen finnes det mye annet bra. Range Rover, Lexus og BMW har alle SUV-er i samme prisklasse, som vil gi Telsa-en et og annet å bryne seg på hva kjøreegenskaper angår. Men bare Tesla er Tesla, og i tilfellet X er det noe av det kuleste som ruller i trafikken nå. Er den så verdt pengene? Bare i Norge, hvor den er i riktig konkurranse grunnet kraftige statlige subsidier av elektriske kjøretøy.
Etter hvert vil Tesla rulle ut fullstendige førerløse egenskaper. Forhåpentligvis uten å forvandle din bil til Stephen Kings ”Christine”. Du vet, den lekre ’58 Plymoth Fury som går på en førerløs mordertokt …
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser