Det er først nå med den siste generasjonen projektorer, at Epson endelig kan tilby 3D. En velkommen funksjon mange av konkurrentene har hatt i lengre tid. Med til gjengjeld har Epson introdusert 3D i en hel rekke projektorer, fra TW5900 til 9.500 kroner, til toppmodellen vi tester her, TW9000W til 27.000 kroner. Og gjort det på sin egen måte, som vanlig, ikke uten resultater.
W står for wireless, trådløs overføring av HD-video via en trådløs HDMI-adapter. Og som følger med. Det gjør også to par aktive 3D-briller, og en fjernkontroll med bakgrunnsbelyste knapper, og helt ny knappelayout sammenlignet med hva vi er vant med fra Epson.
Men det mest spennende befinner seg innvendig. I den matt hvite TW9000W (TW9000 uten trådløsadapter er matt sort) har Epson valgt D9 LCD-paneler med mye mindre lyssmitte mellom pikslene. Dermed har kontrasten og lysutbyttet økt. Teoretisk opp til 200.000:1 i kontrast, en del mer enn for eksempel 70.000:1 fra Sony VPL-HW30ES til samme pris. Lysutbyttet oppgis til friske 2400 ANSI Lumen teoretisk, hvilket burde gi noe å gå på når projektoren kalibreres.
For selv om den ser meget bra ut rett ut av esken, særlig når fargeinnstillingene er satt til naturlig modus, er det mye å hente på en skikkelig kalibrering. Og den lar seg fint kalibrere til seriøs high-end bildekvalitet (se egen rubrikk om kalibrering).
Best på grå duk
Et hot tips er å finne lerret som passer godt med TW9000Ws utmerkede sortnivå og kontrast i mellomtoner. Til nå har det nemlig vært slik at mange av 3D-projektorene mister så mye lys når man bytter fra 2D til 3D og tar på de aktive 3D-brillene. Da har ofte et hvitt lerret, med positiv refleksjon – gain – som kompenserer for lystapet i 3D, vært nødvendig for at bildet simpelthen ikke skal bli for mørkt. Det samme gjelder størrelsen, som helst ikke skal overgå 120-150-tommer, for da faller lysutbyttet enda mer fra projektoren.
Projektoren har integrert blender (iris) som kan aktiveres dersom man ønsker et enda bedre sortnivå. Blenderen jobber ikke lydløst akkurat, men både Gorm og jeg opplevde at den ble merkbart stillere etter en tids bruk.
Gledelig nok fungerer TW9000W mye bedre på grått lerret med gain på 1.0, eller 08 i negativ gain. Da kommer sortnivået mye bedre til sin rett, og ikke bare blir kontrasten i mellomtonene bedre, men detaljer og konturer i hvitt blir mer tydelig.
Vårt eksemplar av TW9000W ble først testet på et Othello Screenline lerret med hvit duk og 1,2 i gain. Det ga litt for svakt sortnivå, så vi byttet til et Dreamscreen Tab V3 med grå duk og gain på 1,0. Det utgjorde et stor forbedring av sortnivået, men også på kontrasten som ble mye bedre med det grå lerretet.
Superhvitt
Projektoren har for øvrig Epsons utmerkede Super White-innstilling. Som når den er aktivert reduserer overeksponeringen i hvitt, også kalt utbrenning, slik at man får frem mer detaljer i lyse partier i filmen. Den støtter også valg av fargemodus ikke bare de fire i 2D, men to i 2D, og har faktisk en meget velfungerende linjeinterpolering som fjerner flimmer på actionscener med mye bevegelse. Vår erfaring er at den egentlig ikke er så nødvendig på Blu-ray, men kan være nyttig når man ser sport fra tv-sendinger. Særlig fotball, hvor ballen beveger seg mer sømløst over lerretet.
Problemløseren
Et problem med 3D er crosstalk. Det er dobbeltkonturer som kan oppstå i 3D-modus, og som vises som misspass som grafikere vil kalle det, eller dobbeltbilde på lerretet. Noe som skjemmer bildekvaliteten i dels betydelig grad. Epson har klart å redusere crosstalk så mye at det knapt er synlig, selv om man virkelig leter etter det. Og så har de løst et annet 3D-problem.
Nemlig lystapet man får når man kjører i 3D-modus og bruker aktive briller, og den ofte betydelige endringen i fargegjengivelse. På TW9000W kjører Epson dobbelt så høy bildefrekvens i 3D, nemlig 480 mot 240 Hz. Det gir synlig bedre bilde gjennom mer lys, men uten at kontrastomfanget og fargegjengivelsen lider.Det er også mulig å bruke 2D til 3D-konvertering hvor vanlig DVD eller TV-bilder konverteres til 3D. En prosess som bare er delvis vellykket, hvor 3D-effekten ikke på langt nær matcher 3D på 3D Blu-ray-film. Men moro kan det være, av og til i hvert fall.
Anamorf
Ekte filmentusiaster vil glede seg over å lære at TW9000W støtter både anamorfisk strekk og skyv av bildet, uten separat prosessor, slik at man får utnyttet filmens originale 2,35:1 bildeformat til fulle uten sorte sørgestriper på lerretet.
Nødvendig konvergensjustering
Som så mange andre projektorer, trenger også TW9000W sårt konvergensjusteringer. Hvor det er mulig å forskyve pikslene for å rette konvergensfeil horisontalt og vertikalt (pikselpresisjon mellom rød og blå). Men på de europeiske modellene, er det ikke mulig, uten å komme seg inn i servicemenyen. Og da skal du vite nøyaktig hva du gjør. Etter at Epson sentralt klarte å finne fremgangsmetoden, fikk vi gjort den sårt tiltrengte justeringen. Som foregår ved at man justerer hjørnene først, så sentrum. En prosess best overlatt til erfarne, eller kalibreringen man kan få kjøpt når man kjøper projektoren. Korrekt konvergensjustering kan også dempe kromatisk aberrasjon. Og burde være et standardvalg i projektorens oppsettmeny.
Oppsett
Projektoren er ikke så stor og tung og er relativt lett å plassere. Man trenger en firearmers festebrakett dersom den skal henge i taket, ellers trenger man å ta hensyn til at projektorens luftekanaler ikke dekkes til. På siden sitter de primære funksjonsknappene, mens linseforskyvning, fokus, og zoom gjøres manuelt med eget hjul plassert rundt optikken.
Etter noen minutters oppvarming kan man gjøre grunnjusteringene og tilpasningen til lerretsdimensjonene. Det hele er en relativt enkel prosess, bare pass på at et eventuelt takfeste er strammet godt til, ellers blir det vanskelig å plassere bildet på lerretet nøyaktig.
Videokildene kobles til en av to HDMI-innganger eller begge, mens fjernkontrollen har en egen knapp for en trådløs tilkoblet videokilde. Det er også mulig å dele skjermbildet i to og vise to videokilder på lerretet.
Enda bedre
Selv før kalibrering av bildet, er det åpenbart at TW9000 er en innertier. Her bor det et enormt potensiale for topp bildekvalitet, som bare blir bedre med kalibrering. Men selv rett ut av esken i naturlig fargemodus (Natural = THX-modus på amerikanske versjoner av TW9000) og med litt tilpasning av kontrast, lysstyrke og farger, er det mulig å få en bildekvalitet som overgår forgjengeren TW5500. Ikke bare er det mer lys, det er også mye jevnere kontrastgraderinger og mer presis fargebalanse på TW9000.
Film i 2D ser virkelig troverdig ut, så lenge effektene ikke er for overdrevne. Etter kalibrering blir også hudtonene realistiske på grensen til perfekte, og kontrastgraderingene på den grå Dreamscreen-duken merkbart bedre enn på noe annet vi har testet, med et mulig unntak for JVCs D-ILA-projektorer. Som faktisk har enda bedre sortnivå enn TW9000.
Men sortnivå er ikke alt. For mange er fargegjengivelsen, kontrast og skarphet langt viktigere, men det gjør selvsagt ingen ting om man får både i pose og sekk.
På 3D er det fristende å si at man får i pose og sekk. For maken til 3D-kvalitet skal du betale mye for om det skal bli bedre enn dette. Sammenlignet med tidligere 3D-projektorer vi har testet, er det ikke noen nevneverdige tegn til at lysmengden dempes så mye at detaljer forsvinner i mørke scener. Noe de gjør i mye større grad på Sonys 90ES og JVCs X3-projektor.
Epson-projektoren er også bedre enn Sonys nyere 30ES på 3D. Fordi den gir mer lys gjennom brillene, og samtidig har så marginalt med crosstalk at du skal være uvanlig skarpøyd og i overkant gretten for å la deg påvirke av det. TW9000 er ikke bare en av de beste 2D-projektorene vi har testet, det er den hittil beste av dem alle på 3D. På velkjente Avatar er det flere detaljer i skyggene på jungelscenene og bildeskarpheten ser minst like bra it som på JVC X3. Men fargegjengivelsen på 3D oppfattes som mer nøytral, mer troverdig fra TW9000. Ikke minst på landskapsscener hvor dybden i bildet forsterker virkelighetsfølelsen, og fargene ligner virkeligheten mer enn på noen annen projektor vi har testet.
Den trådløse senderen er kanskje stor og klumpete, men fungerer utmerket. Og bildekvaliteten fra en tilkoblet iPad 2 ble forbausende bra. The Adjustment Bureau med Matt Damon ga meg skarphet og oppløsning så å si i klasse med oppskalert DVD, og ga meg en skikkelig fet filmopplevelse i 1080p/60 HD-kvalitet – på et 106 tommer stort lerret.
Er JVC DLA X30B enda bedre? Finn ut i vår dybdetest i neste utgave av Lyd & Bilde/Hjemmekino.
Konklusjon
Så langt har Epson EH-TW9000 med eller uten W, bare en reell konkurrent. Det er Sony VPL-HW30ES, som på mange måter er like bra som TW9000 på 2D. Men TW9000 er bedre på 3D. Mer lys, null flimmer og synlig bedre kontrastomfang uten crosstalk, gir en 3D en skarphet og dybde som vi hittil ikke har sett bedre. Rådet er derfor, er 2D viktigst finnes det gode alternativer, men stiller man krav også til 3D-kvaliteten, er dette kongen akkurat nå. Trenger man ikke den trådløse muligheten, kan TW9000 uten W være alternativet. Da sparer man 2.000 kroner, men beholder bildekvaliteten.
Les mer om kalibering av Epson EH-TW9000 her
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser