Det var så enkelt. Man definerte prisklassen og valgte den kraftigste og mest anvendelige forsterkeren til høyttalerne. Nå har alt endret seg, og man må tenke på om man trenger strømming, DAC (digitalomvandler), platespillerinngang og hodetelefonforsterker innebygget.
I tillegg kommer det selvsagte ønsket om lydkvalitet og effekt nok til å drive et par gode høyttalere med letthet.
Markedet har endret seg kraftige de siste årene. Den tradisjonelle tokanals integrerte analoge forsterkeren finnes ennå, men folks behov har endret seg og nå skal mange ha strømming innebygget. Samtidig er de gamle analoge lydkildene på vei ut – platespilleren unntatt – og da trenger man en digitalomvandler- eller DAC. Helst innebygget.
Salget av gode hodetelefoner står sterkt og derfor er det ikke rart at mange etterspør en god innebygget hodetelefonforsterker.
Tokanals integrert forsterker
Den aller billigste forsterkeren er en liten 30 eller 40 W kraftig analog forsterker til mellom 1.000 og 2.000 kr. Tilstrekkelig i massevis for de fleste som må bytte ut en aldrende Sølvsuper og trenger lyd i høyttalerne. Integrerte forsterkere har stort sett bare analoge lydinnganger, noen har platespillerinngang, og de dyreste koster langt over 100.000 kr. Men folk flest har fått øynene opp for en ny generasjon forsterkere:
Forsterker med DAC
Den klassiske forsterkeren er gjerne eksemplifisert i en NAD 3020 og dens mange etterfølgere. Folkeforsterkeren fremfor noen, har fulgt med i tiden og finnes nå i en D-utgave til knappe 4.000 kr med innebygget DAC og inngang for laptopen via USB. Den har konkurranse fra en lang rekke forsterkere som alle har DAC innebygget, rett og slett fordi etterspørselen øker i takt med at flere og flere får tilgang til strømming av musikk. Da holder det ikke med den gode gamle forsterkeren. Derfor er utvalget av forsterkere med innebygget DAC økende. I alle prisklasser, fordi behovet endrer seg med tilgangen på nye lydkilder. De fleste digitale.
Strømming
Trådløs avspilling av lyd er på kort tid blitt noe «alle» driver med. Strømming kom for alvor med Spotify, som har fått konkurranse fra blant annet Tidal (Wimp) og Apple Music. Derfor finnes mange av forsterkerne der ute med strømming innebygget i form av enten en ethernettilkobling til husets nettruter, eller trådløst til husets trådløse Wifi-nettverk. Små strømmeenheter og rutere som Apple Airport Express, løser problemet for de som ikke har en forsterkere med støtte for strømming. Men flere og flere forsterkere kommer med et innebygget, og prisene starter på 5.000 kr for en trådløs forsterker.
Apple-brukere gjør lurt i å se etter forsterkere med strømming via AirPlay. Da kan de strømme musikken ukomprimert for bedre lydkvalitet.
Rørforsterkere
En gang i tiden var vakuumrøret over alt, i TV-apparater, datamaskiner, jagerfly og forsterkere. I dag lever det i beste velgående i forsterkere for kjennere. For rørforsterkeren har overlevd i generasjoner, simpelthen fordi mange nok liker den organiske lyden fra en rørforsterkere. De fleste av dem er laget for entusiastene som gjerne bruker femsifrede beløp på forsterkere. Noen av produsentene har også fulgt med i tiden, og nå finnes det rørforsterkere både med DAC og platespillerinngang. Det beste av to verdener altså.
Vurderte produkter
Følgende produkter var med i konkurransen om prisene i kategorien Årets Beste Forsterkere:
- Audio Research G-series
- Devialet D400
- Hegel H160
- Hegel H360
- Mark Levinson No. 585
- NuPrime IDA-16
- Technics SU-R1 & SE-R1
- Trinnov Amethyst
Alle som en er blant de beste i sin klasse, og kan varmt anbefales.
KONKURRANSE: Vinn Årets Beste Produkter
ÅRETS BESTE TOPP-KLASSE FORSTERKER
Hegel H160
Hegel H160 er velutstyrt med digitalinnganger og AirPlay. Og dessuten en kanonbra forsterker – som ikke lar seg skremme av et tøft prissegment!
H160 har fått en kraftig oppgradering av forforsterkertrinnet i forhold til sin forgjenger H200, for enda bedre og renere lyd, en påkostet DAC-del som gjør konverteringsjobben fra de mange digitalinngangene (tre optiske, en koaksial og en USB), og dessuten støtte for Apple AirPlay. Den kobles da til hjemmenettverket med ethernet-kabel, og vips så er det bare å spille musikk rett fra iPhone, iPad eller iTunes.
Videre har H160 som Hegels første forsterker fått en hodetelefonutgang, og en riktig god en sådan. Det er den samme som sitter i HD12, og gir glimrende lyd til et par påkostede hodetelefoner.
Digitalt mot analogt
Om du ønsker å spare penger på signalkabler og ganske dyr DAC, bruk de digitale inngangene. De låter bedre enn ubalansert RCA sammen med Hegel HD12 digitalkonverter, og selv om XLR gir mer tredimensjonal lyd enn RCA, så har det ingen fordel over digitale kabler. Unntaket kan være USB, som hos H160 er begrenset til 96 kHz oppløsning, mot 192 kHz hos HD12. AirPlay er fra Apples side begrenset til 44,1 kHz, altså ren CD-kvalitet. Likevel er det overraskende hvor bra H160 låter med AirPlay.
Drømmelyd
Den går sin forgjenger H200 og mange andre forsterkere i denne prisklassen en høy gang hva gjelder ren lydkvalitet. Oppløsningen, og da spesielt i overtonene, er noe ganske annet. Instrumentene får en enda mer naturlig utklinging, og det musikalske rommet er tredimensjonalt og luftig. Legg til en fyldig og varm gjengivelse av alt fra bassinstrumenter og opp til de lyseste sopranene i Sølvguttene, og det er ingen tvil om at dette er en kanonbra forsterker.
H160 har dessverre ikke fått all kraften til sin forgjenger. Da må du opp på den dyrere H360. På kjøpet får du enda mer ro i lydbildet. Men H160 er 17.000 kroner rimeligere og dermed et større kupp. Legg til en bråte med digitale innganger og dessuten trådløs strømming med AirPlay, og det er ingen forsterker til prisen vi heller ville hatt.
ÅRETS BESTE HIGH-END FORSTERKER
Mark Levinson No. 585
Ørene vil føles som om de er av gull, når du hører den etterlengtede forsterkeren, fra den amerikanske legende.
Den etterlengtede integrerte No. 585, er en direkte etterkommer av No. 383, men er en helt ny design basert på forsterkermodulen fra den 300 w kraftige effektforsterkeren No 532H.
Forsterkeren leverer 200 w per kanal, og skal være i stand til å levere effekten kontinuerlig også når impedansen faller til 2 ohm. Noe som krever en stabil strømforsyning og et kraftig konstruert utgangstrinn. Det bør holde til selv tungdrevne høyttalere, med et mulig unntak for elektrostathøyttalere med svært lav impedans. Typisk 1 ohm eller lavere.
Den mest vesentlige forskjellen fra 383-forsterkeren, er en innebygget digitalkonverter for digitale lydkilder. Mark Levinson har valgt den samme digitalprosessoren fra ESS, som brukes i de fleste high-end DAC-er, og den er i stand til å arbeide med opp til 32-bits dybde, opp til 192 kHz. Det senker støygulvet betraktelig og øker potensielt dynamikken og til dels oppløsningen.
Lydkvalitet
Den enkleste måte å beskrive lyden fra ML-forsterkeren på, er mektig dynamikk og krystallklart lydbilde. Som No. 532 og 532H, som vi har testet tidligere, har forsterkeren steinkontroll. Den fikk bryne seg på forskjellige høyttalere, fra Audiovector SR3 AA til Sonus faber Lilium, og tok fullstendig kontroll over høyttalerne fra første takt.
Åpningssporet på Steve Gadds siste jazzutgivelse, Foam Home fra albumet 70 Strong, har en ganske tung bassgang og et meget fremtredende trommespor. Her gravde forsterkeren frem en bassdynamikk man sjelden hører maken til, og skuffet skarptrommens harde klang midt i fleisen, mens basstrommen masserte mellomgulvet. Med total kontroll.
ML-forsterkeren er litt kjappere og bassen er strammere en i en McIntosh MA8000, som på sin side har en mer organisk og varmere klang. og den er merkbart kraftigere enn Ayres AX-5.
Referanselyd
No. 585 er nok en milepæl fra Mark Levinson. Som den utgåtte, men fremdeles ettertraktede No. 383, leverer den en lydkvalitet som vil være ettersøkt i lang tid fremover. Med en særs god DAC-seksjon og gudommelig lydkvalitet, mangler den ingen ting – bortsett fra platespillerinngang. Den er dessverre kostbar, og har tøff konkurranse i prisklassen rundt 100.000 kr, men vi nøler likevel ikke med å utrope Mark Levinsons No. 585, til den beste integrerte forsterkeren vi har hørt.
Tre kjappe tips
Watt og sånn
Effekt er som hestekrefter. Det er bare et tall om det ikke settes i en sammenheng. Derfor er det ikke godt å si om man trenger 50 eller 150 W. Et godt utgangspunkt er å bestemme seg for hvor høyt man trenger å spille, hvor stort rommet er, og hvor god virkningsgrad høyttaleren har. Spør i butikken, for en høyttaler med en følsomhet på 85 dB og 4 ohms belastning, suger vesentlig mye mer krefter ut av en forsterker, enn en tilsvarende høyttaler med en følsomhet på 90 dB og 8 ohms belastning.
Trenger du DAC?
Med flere og flere digitale lydkilder, øker behovet for digitale innganger. Mange forsterkere har en innebygget digitalomvandler – DAC, som aksepterer alle digitale lydkilder. Og støtter høyoppløste lydfiler (24-bit og minst 96 kHz) via en av de digitale inngangene. For eksempel USB-inngangen, som man kobler laptopen til, når man bruker Spotify eller Tidal som kilde i musikkanlegget. En DAC finnes også uten forsterker, for de som foretrekker fleksibiliteten i separate komponenter.
Platespillerinngang
Etter hvert som salget av CD tok av, forsvant platespillertilkoblingen i forsterkere. Nå er den på vei tilbake fordi salget av vinyl har tatt seg opp. Er du en av dem som spiller plater, er det lurt å sjekke hva slags platespillerinngang forsterkeren har. Det vanligste er inngang for spillere med MM-pickup (Moving Magnet), noen har inngang for MC (Moving Coil), og enkelte for begge typer pickuper. Viderekomne entusiaster foretrekker separate platespillerforsterkere, men for de fleste holder den innebyggede mål i massevis.
Alle oppgitte priser er basert på snittprisen i markedet per oktober 2015.