TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Sony vil krympes og 25-doble sin inntjening

Sony har allerede solgt sin datadivisjon. Og TV og mobiltelefoner kan bli de neste ofre. Fremtiden er film, spill og musikkstrømming.

Av / 23.02.15 - 14:46
Sony vil krympes og 25-doble sin inntjening

Sony er kjent som en av de største og mest allsidige produsentene av forbrukerelektronikk. Selskapet lager alt fra mobiltelefoner til kjempe-TV-er – begge forøvrig med bildekvalitet i det absolutte toppsjiktet. Men det vil kanskje ikke vare. Sony vil i fremtiden lage færre produkter – men forhåpentligvis dra inn mye mer penger.

TV og mobil står for fall
Sony er i gang med en slankekur, som foreløpig har kostet 5.000 jobber, og har ført til et frasalg av selskapets dataavdeling. Og det er bare begynnelsen. De neste ofrene kan lett bli TV-divisjonen og mobilavdelingen. I stedet vil Sony satse sterkere på sine abonnementbaserte tjenester som PlayStation Network og musikkstrømming, samt selskapets produksjon av hollywoodfilmer.

Vil ikke kjempe mot Apple og Samsung
Sonys toppsjef Kazuo Hirai sier til Reuters, at selskapet ikke fremover vil kjempe om å vokse på områder hvor de allerede har tapt kampen. Det gjelder for eksempel smartmobiler, hvor Sony møter sterk motstand fra såvel billigere produsenter som markedsledere Apple og Samsung. Selv om Sonys Xperia-smartmobiler får glimrende anmeldelser, er Sony blant de minst selgende mobilprodusentene.

Sony_Xperia_Z3
Sonys Xperia-modeller har kanskje de beste kameraene på smartmobilmarkedet, men kundene går enten til Apple og Samsung eller billigere konkurrenter.

På direkte spørsmål ville Kazuo Hirai ikke avvise at selskapet overveier helt å forlate TV- og mobilmarkedet. Sony solgte i fjor sin PC-avdeling til investeringsselskapet Japan Industrial Partners. Til tross for eierskiftet lever Vaio-merket videre, og vi har netopp sett den første Vaio-datamaskinen uten Sonys logo.

Vil 25-doble overskuddet
Ved å selge tapsgivende avdelinger og satse mer konsentrert håper Sony på å kunne snu skuten økonomisk. Selskapet har hatt underskudd på regnskapet i seks av de siste sju årene. Den tendensen kan nå være vendt, og Sony forventer et mindre overskudd på 20 milliarder Yen (ca. 1,3 mrd kr), når neste regnskap legges frem i mars. Når slankekuren er gjort, venter Hirai at det i 2018 står 500 milliarder Yen (32 mrd kr) over årets bunnlinje. Altså en 25-dobling i forhold til i år.

Annonse

Kilde og foto: Reuters

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Tilbud!

Tilbud - 1 måned for kun 79,-

Tilgang til ALT innhold i 1 måned!

LB+ total 12 måneder

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

LB+ Total 6 måneder

Tilgang til ALT innhold i 6 måneder

Kun 79 ,- / første måned
154,- / mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser

ChatGPT 4.5 rett rundt hjørnet

Bytedance viser imponerende video-KI

Googles 2.0 tilgjengelig for alle

Nye EU-regler skal beskytte deg mot farlig KI-bruk

Gratis Wi-Fi på SAS-flyvninger

Kinesisk AI-selskap lover gull og grønne skoger - kan vi stole på det?

Verdensrekord i kvanteberegning

Snart kan mobilen få kjernekraft

Snart vil jorden ha to måner!

Kjæledyr og kampen om smartringen

Kvantesprang for fremtidens nett

VR-briller for mus

Lyd & Bilde